naukanews

Szachy kwantowe wykończą komputery

Studentka informatyki zaprojektowała grę w „szachy kwantowe”, która wprawia
komputery w cyfrowe osłupienie. Programy nie radzą sobie z
przewidywaniem konsekwencji posunięć. Jak to możliwe? Otóż bierki szachowe naśladują zmienność cząsteczek, którymi rządzą prawa mechaniki kwantowej.

Piony i figury zachowują się zgodnie z zasadą nieoznaczoności występującą w świecie kwantowym: nie ma możliwości dokładnego pomiaru jednocześnie położenia i pędu
cząstki, gdyż każdy pomiar z samej swojej natury wpływa na badany
obiekt, zmieniając jego właściwości. W szachach oznacza to, że gdy jest nimi wykonywany ruch, mogą zmieniać postać.

Alice Wismath z kanadyjskiego Queen’s University, która stworzyła grę, okazała jednak nieco zrozumienia dla ludzi, którzy grają w szachy. Wyznaczyła zasady, które ograniczają możliwości przeobrażeń – piony i figury mogą zmieniać postać tylko na podstawie wyznaczonych zasad (dwie możliwości przeobrażenia).

Turniej szachów kwantowych rozegrano w Kingston w stanie Ontario. Uczestnicy tworzyli własne strategie i odnosili zwycięstwa pomimo większego skomplikowania gry. Co teraz planują naukowcy? Nieco utrudnić grę i opracować program komputerowy, który sobie z nią poradzi. [Christina Bonnington/giz, CBC News, Geekosystem]


podobne treści