internet

Rosyjscy hackerzy i fałszywa agencja reklamowa

Pomysłowość przestępców nie zna granic. Amerykańska firma White Ops donosi o wykryciu ogromnej operacji, na której reklamodawcy stracili w ciągu dwóch miesięcy około 180 milionów dolarów.

Generowanie fałszywych kliknięć nie jest niczym nowym. Można powiedzieć, że zjawisko to pojawiło się chwilę po tym, jak zaczęto płacić za reklamy w sieci. Jednak operacja odkryta niedawno przez firmę White Ops jest wyjątkowa – głównie z powodu rozmachu, z jakim ją zorganizowano.

Jak donosi MIT Technology Review, grupa rosyjskich hackerów założyła fałszywą agencję reklamową, która kusiła swoich klientów umieszczeniem reklam, między innymi na takich stronach jak Fox News, ESPN czy CBS Sports. W rzeczywistości jednak reklamy te publikowane były na ponad kilku tysiącach stron internetowych wygenerowanych przez przestępców, które tylko imitowały znane domeny. Mało tego, reklam tych nie oglądał praktycznie nikt, ponieważ akurat tym zajmowała się prawdziwa armia botów, nazwana przez odkrywców Methbot, operująca z ponad 500 tysięcy adresów IP zlokalizowanych w USA. Ocenia się, że komputery przejęte przez oszustów oglądają 300 mln reklam wideo dziennie.

Zaawansowane boty wyposażone były w fałszywe dane geolokalizacyjne, historie wyszukiwania, miały konta w serwisach społecznościowych, a ich zachowanie online doskonale symulowało zachowanie ludzi w sieci, łącznie z takimi szczegółami, jak ruchy myszką, czy aktywność w godzinach dziennych. Dla reklamodawców, którzy nieopatrznie postanowili zaufać fałszywej agencji reklamowej, ruch generowany przez Methbot wyglądał dokładnie tak, jak powinien. Jak twierdzi Michael Tiffany, szef White Ops, rosyjscy hackerzy podnieśli oszustwo reklamowe na „zupełnie nowy poziom”.

Operacja została zainicjowana we wrześniu tego roku i trwała nadal w chwili publikacji raportu White Ops. Na jej trop udało się wpaść dzięki temu, że Methbot jest oparty na wcześniejszych botach, których aktywność była śledzona przez firmę, a w październiku zauważono znaczący wzrost ilości nowej odmiany. Łączne straty z powodu działalności grupy miały wynieść około 180 milionów dolarów.

Zdjęcie: Flickr/Omer van Kloeten


podobne treści