news

Przelecieć dookoła świata zanim skończy się film – to możliwe

Plany zaprezentowane na Paris Air Show sugerują, że wkrótce samoloty pasażerskie mogłyby rozwijać prędkość Mach 4,5, niosąc ulgę pasażerom zmuszonym bywać raz w Tokio, raz w Buenos Aires.

Europejski EADS, firma współpracująca z Airbusem, przedstawił koncepcję samolotu ZEHST (Zero Emission Hypersonic Transport), czyli ponaddźwiękowego pojazdu, który będzie nieszkodliwy dla atmosfery. ZEHST miałby – uwaga – dwa silniki odrzutowe i trzy rakietowe. Osiągałby pułap 30 tysięcy metrów i prędkość do 4800 kilometrów na godzinę.

Mamy jeszcze uwierzyć, że taki potwór nie zwiększy emisji CO2? Otóż silniki odrzutowe ZEHST będą spalać tylko biopaliwo pozyskane z alg, a silniki rakietowe – tlen i wodór, więc będą wydzielać tylko parę wodną.

Niestety, na superszybki i ekologiczny pojazd przyjdzie jeszcze poczekać. EADS zapowiada pierwsze testy prototypu do 2020 roku, lecz dopiero około 2050 roku ZEHST zabierze pierwszych pasażerów. [EADS, FastCompany]


podobne treści