news

Praca, która da szczęście, musi spełniać tych pięć wymagań

Dan Buettner spędził kilka lat na badaniu kultur, w których praca daje
dużo przyjemności i pozytywnie wpływa na ogólną jakość życia ludzi.
Doszedł do odkrycia, które wielu wcale nie wyda się takie odkrywcze: szczęśliwsi ludzie się nie przepracowują. Książki Buettnera Żyj pełnią życia: Jak znaleźć szczęście wzorem ludzi z Niebieskiej Strefy
nie sposób oczywiście streścić takim podsumowaniem, więc przyjrzyjmy się szczegółom.

Mniej czasu spędzanego w miejscu pracy

Five Traits Low-Stress, Happy Work Cultures Have In Common
Buettner uważa, że w pewnym momencie dodatkowa godzina pracy przynosi niewielkie efekty i zyski, ale odbiera czas, który moglibyśmy spędzić z rodziną lub robiąc rzeczy, dla których chce się żyć. Niby wszyscy o tym wiemy, ale często wpadamy w pułapkę – dodatkowe dochody, dodatkowe godziny pracy i brak czasu, by nie tylko cieszyć się życiem, ale i wydawać zarobione pieniądze.

W dłuższym okresie, wybór mniej stresującej i gorzej płatnej pracy, w której mamy pewność, że wychodzimy o ustalonej godzinie, daje więcej satysfakcji. Nie należy mylić „stopy życiowej” z „jakością życia”.

Unikanie długich dojazdów do pracy

Five Traits Low-Stress, Happy Work Cultures Have In CommonBadania Buettnera dowiodły, że zamienienie długiego dojazdu do pracy na krótki spacer dostarczyłoby ludziom tyle szczęścia, co 40-procentowa podwyżka! Wybór lokalizacji miejsca pracy, a nawet przeprowadzka, mogą sprawić, że będziemy znacznie szczęśliwsi.

Wakacje są obowiązkowe

Five Traits Low-Stress, Happy Work Cultures Have In Common
W „Niebieskich Strefach” szczęśliwości, o których pisze Buettner, regularne wyjazdy to świętość. Respektuje to cała załoga, włącznie z kierownictwem, więc prawdopodobieństwo odwołania urlopu w ostatniej chwili, bo „pojawił się ważny klient i trzeba przygotować ofertę” jest minimalne. Świetnie sprawdza się to we Francji i we Włoszech, gdzie sierpniowe urlopy są normą i nikt nie planuje na ten czas większych zleceń.

Co ciekawe, wiele satysfakcji dają nie tylko standardowe, dwutygodniowe urlopy. Buettner twierdzi, że równie dobrym rozwiązaniem jest np. zaplanowanie 3-4 wyjazdów na tydzień lub na przedłużony weekend. Jak to działa?

Otóż przyjemność z wakacji związana jest nie tylko z samym przebywaniem w innym miejscu, ale i planowaniem, oczekiwaniem, pakowaniem, a potem opowiadaniem „jak było”. Kilka krótszych wyjazdów to cudowne rozmnożenie tych emocji.

Praca to nie tylko obowiązki

Five Traits Low-Stress, Happy Work Cultures Have In CommonCiekawe, jak na tę sugestię zareagują osoby, które niespecjalnie przyjaźnią się z kolegami z biura. Szczęśliwi pracownicy spędzają czas ze współpracownikami także po godzinach pracy. Piwko po wyjściu z biura, regularne urządzanie spotkań, grillów i wspólnych wyjść – to wszystko pomaga nam spojrzeć na kolegów z innej strony, co owocuje porozumieniem w miejscu pracy.

Co, jeśli nie wyobrażacie sobie spotykania się z ludźmi z biura po godzinach, jeśli nie wydają się wam oni nawet sympatyczni, jeśli nie zamierzacie z tego powodu zmieniać pracy? Wtedy dla własnego zdrowia psychicznego bardzo istotne jest utrzymywanie zażyłych więzi towarzyskich z gronem wypróbowanych przyjaciół.

Poszukaj dobrego szefa

Five Traits Low-Stress, Happy Work Cultures Have In CommonWasza praca jest ciekawa, współpracownicy godni zaufania, zarobki niezłe, ale na dźwięk głosu przełożonego odczuwacie ścisk w żołądku? Znaleźliście się w najbardziej perfidnej pułapce, czyli w pracy, która jest w porządku, ale wysysa każdy promyk szczęścia jak głodny forfiter.

Specjaliści wskazują, że osobowość szefa to kwestia, którą przy podejmowaniu pracy powinniśmy wziąć pod uwagę na równi z zarobkami i innymi ważnymi kwestiami. Dobry szef: systematycznie informuje o tym, jak ocenia naszą pracę, dostarcza jasnych wymagań i oczekiwań i chwali pracowników, którzy na to zasłużyli. Mrukliwy ninja, który nigdy nie powie „dobra robota”, ale zawsze przychodzi z uwagami, gdy coś nie gra, to najgorszy zabójca szczęścia.

Czy rewelacje Buettnera wydały się wam odkrywcze? Nawet jeśli nie, warto spojrzeć na tę listę i zastanowić się, czy okoliczności umożliwiają nam utrzymanie dobrego samopoczucia. [Lifehacker, zdjęcia: Nana B Agyei, Greg Mote, Rebecca Wilson, Ahmed Amir, Andy Coan.The Mighty Time Inconnu]


podobne treści