nauka

NASA zdobyła pierwsze zdjęcie dwóch łączących się fal uderzeniowych

Pomimo tego, że NASA kojarzy się dziś głównie z badaniami kosmosu, amerykańska agencja kosmiczna ma w nazwie też aeronautykę i cały czas prowadzi badania również w tym zakresie. Efektem jednego z najnowszych jest niezwykłe zdjęcie, które pozwala zobaczyć łączące się fale uderzeniowe emitowane przez naddźwiękowe samoloty.

Od swojego powstania NASA prowadzi też badania związane z rozwojem lotnictwa. Szczególną pozycję zajmują w nich techniki pozwalające na obrazowanie fali uderzeniowej, jaka powstaje gdy samolot przekracza barierę dźwięku – wszystko przez to, że dobierając odpowiedni kształt samolotu, można ją zmniejszyć. Usłyszeć jest ją łatwo, towarzyszy jej bowiem bardzo głośne zjawisko gromu dźwiękowego. Ale zobaczyć jak się ona formuje, nie jest już wcale tak prosto.

W przypadku powyższego zdjęcia dwóch samolotów treningowych T-38 Talon, NASA wykorzystała trzecią maszynę znajdującą się ponad pół kilometra wyżej niż lecące na pułapie 8,5 tysięcy metrów odrzutowce. Specjalne kamery pozwalające na zapis ponad 1,4 tysiąca klatek na sekundę uchwyciły moment, w którym wokół samolotów zaczęły formować się fale uderzeniowe. Zdjęcia początkowo były czarno-białe, koloryzacji dokonano później.

Powyższe zdjęcie jest wyjątkowe nie dlatego, że po obróbce wygląda niesamowicie, ale dlatego, że po raz pierwszy udało się uchwycić w locie dwie fale uderzeniowe, które wpływają na siebie nawzajem, a w pewnym miejscu łączą się w jedną.

„Uzyskaliśmy niespotykaną wcześniej ilość detali,” mówi Dan Banks, badacz z NASA Armstrong Flight Research Center. „Patrząc na dane wydaje się, że udało się nam przekroczyć początkowe założenia.” „Nawet nie śniliśmy, że [zdjęcia] wyjdą tak dokładne ani takie piękne,” wtóruje mu jego kolega J.T. Heineck z NASA Ames Research Center w Kalifornii.

Dane na temat tego, w jaki sposób fale uderzeniowe wpływają na siebie są szczególnie istotne podczas projektowania nowych samolotów. Dzięki nim można na przykład spróbować zminimalizować to zjawisko. Zdobyte przez naukowców z NASA dane przydadzą się podczas prac nad eksperymentalnym samolotem X-59, który ma być samolotem turboodrzutowym nie wytwarzającym gromu dźwiękowego.

podobne treści