biznesinternetWiadomość główna

Największe przejęcia dotcomów

Jeśli myślicie, że miliard zapłacony przez Facebook za Instagrama to dużo, jesteście w błędzie.

Paypal przejęty przez Ebay

Założony w 2000 roku Paypal okazał się być niemal natychmiastowym sukcesem, obecnie ma 16 milionów użytkowników i dokonuje się za jego pośrednictwem blisko 300 000 transakcji dziennie. Dlatego też nie ma co się dziwić, że został przejęty za 1,5 miliarda dolarów przez Ebay. Wartym odnotowania jest fakt, że miało to miejsce w 2002 roku, czyli na świeżo po pęknięciu ”bańki internetowej”, przez co kwota ta robi jeszcze większe wrażenie.

YouTube przejęty przez Google

Kiedy Google w 2006 roku kupowało YT, wielu zastanawiało się, czy najpopularniejszy serwis wideo na świecie przeżyje tę transakcję oraz czy nie utraci swojej pozycji. Nie utracił, wręcz ją wzmocnił, a biorąc pod uwagę, że kosztował ”zaledwie” 1,65 miliarda dolarów przy miliardzie za Instagram… Cóż. I jest to ”cóż” napisane nawet po wzięciu pod uwagę tego, że YouTube wciąż przynosi straty.

Ask.com przejęty przez InterActiveCorp

Ask.com, zdaniem wielu specjalistów, miał potencjał, by stać się ”jedną z najważniejszych marek w internecie i nie tylko w internecie”. Wyszukiwarka mająca w założeniu odpowiadać na pytania nie spełniła jednak oczekiwań, oprócz tych swoich założycieli, którzy na tej transakcji zarobili 1,8 miliarda dolarów.

DoubleClick Inc. przejęty przez Google

DC był światowym liderem reklamy w sieci, po części dlatego, że znalazł się na tym rynku odpowiednio wcześnie, bo już w roku 1995. W 2007 firma została przejęta przez Google za niebagatelne 3,2 miliarda dolarów, dzięki czemu dziś aż 97% dochodów kolosa z Mountain View pochodzi z reklam.

Netscape przejęty przez AOL

Nie wiem, ilu czytelników Gizmodo pamięta jeszcze ostrą wojnę pomiędzy Internet Explorerem a inną przeglądarką, Netscape Navigatorem, ale kiedyś takowa miała miejsce. I jak już się rzekło, była dość zacięta. Na tyle, że w 1998 firmę Netscape za 3,2 miliarda dolarów zakupił AOL, żeby dokopać Microsoftowi. Udało się to tak, że pięć lat później Navigator kompletnie zniknął ze sceny. A może nie kompletnie – jego spuściznę kontynuuje przecież Mozilla Firefox.

Broadcast.com przejęty przez Yahoo

Yahoo specjalizowało się w dość nieudanych zakupach. W 2003 zapłaciło 1,6 miliarda dolarów za Overture, firmę umieszczającą płatne wyniki wyszukiwania w innych wyszukiwarkach niż Google (to takie w ogóle istnieją?) a w 1999 aż 5,7 miliarda za Broadcast.com, firmę zajmującą się transmisjami radiowymi przez internet. I to dopiero była spektakularna, głównie ze względu na wpompowane w nią pieniądze, klapa. Po przejęciu Broadcast.com zostało zmienione w Yahoo! Broadcast Solutions, później podzieliło się na Yahoo Radio, Yahoo LAUNCHcast oraz Yahoo! Platinum, by dokonać jeszcze jednej transformacji w Yahoo! Music Radio. Obecnie strona broadcast.com przekierowuje po prostu do yahoo.com.

aQuantive, Inc. i Skype przejęte przez Microsoft

Skoro Google kupiło sobie DoubleClick, Microsoft postanowił wchłonąć innego potentata internetowej reklamy, firmę aQuantive. Za mało znaczące 6,3 miliarda. Jeszcze więcej gigant z Redmond wydał, by stać się właścicielem Skype`a. Skype został kupiony w 2005 roku przez Ebay za 2,5 miliarda dolarów, później jego 70% zostało sprzedane konsorcjum inwestorów za 2,75 miliarda, a Microsoft za całość firmy wyłożył rok temu na stół aż 8,5 miliarda dolarów.


podobne treści