internetnews

Korzystanie z Internetu rozleniwia mózg

Pamiętacie czasy, gdy każdy pamiętał przynajmniej kilka numerów
telefonów stacjonarnych? Teraz większość z nas zna tylko numer własnej
komórki, a i tak nie wszyscy. To tylko przykład.

Dostępność danych przechowywanych w postaci cyfrowej sprawia, że spada motywacja do zapamiętywania. Numery, daty, nazwiska, hasła, adresy – wszystko można sprawdzić w Internecie, zapisać w pamięci urządzenia lub przechowywać w dostępnych z wielu urządzeń bazach danych. Wyszukiwarki także stają się coraz doskonalsze, podsuwając podpowiedzi, poprawki, podobne wyniki i tłumaczenia.

Jak pisze „The New York Times„, przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Columbia badanie potwierdza, że możliwość wyszukania informacji na komputerze zmniejsza prawdopodobieństwo, że coś pamiętamy.

W jednym z eksperymentów, uczestnicy wpisywali do pamięci komputera po 40 krótkich informacji. Połowie powiedziano, że dane zostaną zapisane na dysku, reszta dowiedziała się, że informacje zostaną wymazane. Jak łatwo się domyślić, ci pierwsi zapamiętali znacznie mniej z tych 40 informacji.

W innym eksperymencie badani mieli zapamiętywać nie tylko ciekawostki, ale też to, w którym z pięciu kolorowych folderów na pulpicie zostały zapisane. Okazało się, że uczestnicy często wiedzieli, gdzie jest informacja, ale jej treści nie byli pewni. Prowadząca badania profesor Betsy Sparrow przyznała, że była tym zdumiona.

Psychologowie znają zjawisko pamięci kolektywnej, w której nie zaprzątamy sobie głowy pewnymi danymi, jeśli wiemy, ze ktoś inny je pamięta. Na przykład tato zna daty historyczne i „zawsze można go spytać”, a do babci zawsze można zadzwonić, by spytać, jak się robi zrazy. Jedna osoba w rodzinie płaci rachunki i tylko ona zapamiętuje, do kiedy trzeba zrobić przelew. I tak dalej. Najprawdopodobniej z sieciami informatycznymi i bazami danych jest podobnie – świadomość, że informacje są dostępne, sprawia, że ograniczamy się do zapamiętania, gdzie jest ta informacja.

Czy to znaczy, że Internet czyni nas głupszymi? Na razie naukowcy ograniczają się do przyznania, że „Ludzki mózg dostosowuje się do nowoczesnych technologii komunikacyjnych”. [NYT, zdjęcie: Shutterstock]


podobne treści