biznes

Jeff Bezos kupuje Washington Post

Wczoraj zapadła ostateczna decyzja o tym, że Washington Post, jedna z najbardziej wpływowych gazet w USA, zmieni właściciela. Za 250 milionów dolarów gotówką kupi ją Jeff Bezos.

To nie pierwszy przypadek, kiedy Bezos inwestuje w media, ale jego wcześniejsza inwestycja w Business Insider była dużo mniejsza. Choć biorąc pod uwagę standardy świata technologii, do których przyzwyczajony jest Bezos, 250 milionów dolarów wydaje się być sumą trochę śmieszną. Ale taka wycena nie jest ona pozbawiona podstaw – gazeta, której dziennikarze ujawnili swego czasu aferę Watergate, ma od jakiegoś już czasu poważne problemy finansowe.

Washington Post, który w pierwszym kwartale tego roku stracił już 49,3 miliony dolarów, istnieje od roku 1877. Gazeta przez 80 lat należała do rodziny Grahamów. Prezes Washington Post Company Donald Graham stwierdził, że dla każdego członka rodziny samo myślenie o sprzedaży dziennika było przez długi czas szokujące dlatego długo zwlekano z decyzją o powierzeniu tytułu innemu właścicielowi.

„Dopiero kiedy pojawił się pomysł sprzedania gazety Jeffowi Bezosowi, zmieniło się moje nastawienie,” stwierdził Graham dodając, że „biznesowy geniusz Jeffa Bezosa oraz jego dalekowzroczność i osobista przyzwoitość, czynią go wyjątkowo dobrym nowym właścicielem Postu.”

Sam Bezos twierdzi, że nie planuje wprowadzać większych zmian w kupionej przez siebie gazecie.

„Rozumiem kluczową rolę, jaką odgrywa Post w Waszyngtonie a wartości prezentowane przez niego nie zmienią się,” stwierdził Bezos w oświadczeniu prasowym. „Obowiązek wobec czytelników nadal będzie rdzeniem gazety a ja sam bardzo optymistycznie patrzę w przyszłość.”

Optymizm optymizmem, jednak szef Amazonu sam przyznaje, że nie bardzo wie co zrobić z gazetą, która przez siedem lat z rzędu przynosiła straty:

„Nie chcę sugerować, że mam już opracowany plan”, stwierdził nowy właściciel. „To jest [dla mnie] nieznany teren, który będzie wymagał pewnych eksperymentów.”

Miejmy tylko nadzieję, że eksperymenty te nie doprowadzą do całkowitego zniknięcia zasłużonego tytułu. Co ciekawe, jeszcze rok temu Jeff Bezos twierdził, że papierowe gazety nie mają przyszłości. W zeszłorocznym wywiadzie dla niemieckiej gazety Berliner-Zeitung powiedział:

„Jednej rzeczy jestem pewien: za dwadzieścia lat nie będzie papierowych gazet. Może jako towar luksusowy sprzedawany w niektórych hotelach, które będą chciały w ten sposób dopieścić klienta. Ale za dwadzieścia lat papierowe gazety nie będą normą.”

Zakup papierowej gazety wydaje się więc trochę dziwnym krokiem jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że Bezos słynie z podejmowania bardzo dobrze wykalkulowanych decyzji biznesowych.


podobne treści