biznes

Japońska firma ubezpieczeniowa zastąpi część pracowników Watsonem

Do tej pory opracowany przez IBM Watson raczej pomagał pracownikom różnych przedsiębiorstw w wykonywaniu skomplikowanych zadań. Teraz jednak ma ich zastąpić.

Przynajmniej w japońskiej firmie ubezpieczeniowej Fukoku Mutual Life Insurance, która w ramach szukania oszczędności w dziale likwidacji szkód, postanowiła zredukować o ponad jedną trzecią personel i zastąpić go systemem sztucznej inteligencji opartym na opracowanym przez IBM Watsonie.

Jeśli chodzi o kwalifikacje Watsona do wykonywania tej pracy, ma on już pewne doświadczenie w wykonywaniu podobnych zajęć. Przede wszystkim ma analizować dokumentację medyczną, a właśnie w tym pomagał już lekarzom. Ma także przeglądać umowy ubezpieczeniowe w poszukiwaniu indywidualnych klauzul, ale tak się składa, że podobne zadania wykonywał już na rzecz pewnej firmy prawniczej w USA, można więc powiedzieć, że jest doskonale wykwalifikowany do tego, by wykonywać tę pracę.

Watson nie będzie sam zatwierdzał decyzji o wypłacie ubezpieczenia, na podstawie dokumentów przygotowanych przez AI decydować o tym będą (nadal) ludzie. Ale w dużo mniejszych ilościach -  Fukoku Mutual Life Insurance zatrudnia obecnie w tym dziale 131 osób, z czego 50 osobom umowy skończą się w tym roku, a firma nie zamierza ich przedłużać.

Firma twierdzi, że wprowadzenie systemu opartego na AI, którego wdrożenie kosztować będzie 200 milionów jenów (około 1,7 miliona dolarów), pozwoli w ciągu roku zaoszczędzić 140 milionów jenów (około 1,2 miliona dolarów). Roczne utrzymanie systemu kosztować będzie 15 milionów jenów (około 130 tysięcy dolarów).

Trzeba przyznać, że są to dość znaczne oszczędności i z perspektywy Fukoku Mutual Life Insurance warto je podjąć. Niestety zapewne inne zdanie ma grupa 34 pracowników firmy, których umowy wygasają już w marcu tego roku.

Ilustracja: Wikipedia


podobne treści