mobile

Isobar Mobile potwierdza: urządzenia i usługi mobilne mają się w Polsce świetnie

Brakuje wiarygodnych danych na temat dynamiki rozwoju rynku urządzeń i aplikacji mobilnych w Polsce. Tym bardziej cieszy mnie pojawienie się opracowania przygotowanego przez Isobar Mobile Polska w oparciu o dwa badania Consumer Connection System przeprowadzone przez Aegis Media Polska w latach 2010 i 2012, na próbie 3000 osób każda.

Popularność

Zaprezentowane w nim wyniki jasno pokazują, że mobile w naszym kraju staje się dojrzałym medium i pozwala na skuteczne dotarcie do konsumentów. Obecnie ponad 5,5 miliona Polaków regularnie korzysta z Internetu w telefonie. Jeśli ten wynik nie robi na Was wrażenia, to porównajcie go do zeszłorocznych osiągów Wiadomości oraz Teleexpressu – je regularnie oglądało niespełna 5 miliona osób.  Tym samym mobilny internet zyskał na popularności 600% w stosunku do 2010 roku.

Jarosław Rzepecki, Mobile Marketing Manager w Isobar Mobile Polska na temat wyników badania:

Analogiczny wynik penetracji internetu na komputerach odnotowano w Polsce w 2002. Dynamika wzrostu dla internetu w komórkach jest jednak znacznie większa. Możemy więc śmiało powiedzieć, że ta technologia zadamawia się w Polsce na dobre.

Już 4,7 mln Polaków przynajmniej raz w tygodniu korzysta z internetu w swoich telefonach. 49% tej grupy to użytkownicy smartfonów. Jest to zatem duża, zróżnicowana i atrakcyjna dla reklamodawców grupa docelowa. Analiza zachowań wskazuje ponadto, że dla nich granica między internetem na komputerach i w telefonach coraz bardziej się zaciera. Tym samym mobile staje się dojrzałym medium, pozwalającym skutecznie docierać do konsumentów.

Badanie CCS potwierdziło, to co podpowiada intuicja – im użytkownicy są młodsi, tym częściej regularnie korzystają z internetu w komórkach. Wśród Polaków w wieku 15-24 robi to 36%, czyli prawie dwa miliony osób, a w grupie 25-34 lat – 29%. Obok wieku duże znaczenie mają także dochody. Regularnie z transmisji danych w telefonie korzystają zarówno osoby o wysokich dochodach, jak i te bez dochodów, czyli głównie uczniowie i studenci. Wbrew stereotypom, nie ma natomiast dużej różnicy pomiędzy płciami – z internetu w komórce korzysta 21% mężczyzn i 19% kobiet.

Rzepecki dodaje:

Można spotkać się z opiniami, że mimo wzrostu sprzedaży smartfonów, użytkownicy nie korzystają z ich dodatkowych funkcji. To nieprawda. Użytkownicy smartfonów korzystają z internetu ponad dwukrotnie częściej niż statystyczny Polak i trzykrotnie częściej sięgają po niego codziennie.

Systemy

Wyniki pokazują, że użytkownicy smartfonów coraz częściej traktują swoje gadżety jak przenośne komputery. Co ciekawe, okazuje się, że smartfon smartfonowi nierówny. Użytkownicy różnych systemów operacyjnych znacznie różnią się od siebie, jeśli chodzi o regularne korzystanie z internetu i pobieranie aplikacji. Najaktywniej robią to osoby posiadające urządzenia marki Apple (76% korzysta z internetu, a 36% pobierało aplikacje), nieco z tyłu są użytkownicy Androida (63% internet i 22% aplikacje) oraz mobilnych wersji systemu Windows (69% internet i 16% aplikacje).

Aplikacje

Największą popularnością cieszą się te, które pozwalają zwiększyć funkcje komunikacyjne komórek, czyli komunikatory (44%) i serwisy społecznościowe (41%), a także aplikacje użytkowe, ułatwiające wykonywanie codziennych czynności (41%). Równie często co gry, użytkownicy pobierają aplikacje pogodowe – deklaruje to odpowiednio 39% i 38% osób pobierających aplikacje.

Wnioski

Tych jest kilka. Najważniejsze z nich to te mówiące, że dynamika wzrostu dla internetu w komórkach jest znacznie większa niż dla internetu na komputerach, i że bieżący rok będzie kolejnym, w którym mobile będzie rosnąć. A jakie są Wasze wnioski po przeczytaniu raportu?


podobne treści