bizneswynalazki

Indie przeciwne autonomicznym pojazdom w obawie o miejsca pracy

Jeśli śledzi się na bieżąco doniesienia na temat prac nad autonomicznymi samochodami, można odnieść wrażenie, że właściwie wszyscy producenci uważają, że rozwój tej technologii jest nieunikniony. Jednak nie musi tak być. Zwłaszcza, jeśli więcej krajów pójdzie w ślady Indii.

Tamtejszy minister transportu, Nitin Gadkari, wyraził się w tym tygodniu dość jasno na ten temat – „nie pozwolimy na pojawienie się w Indiach samochodów bez kierowców. Mówię to bardzo wyraźnie.”

I nie chodzi w tym przypadku o zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa, które pojawiały się w innych krajach. Członek indyjskiego rządu przeciwny jest autonomicznym samochodom z zupełnie innego powodu. Powodem tym jest troska o miejsca pracy, które bez wątpienia znikną, jeśli technologia ta się upowszechni.

„Nie zgodzimy się na żadną technologię, która zabiera miejsca pracy. W kraju, w którym występuje bezrobocie nie możemy pozwolić sobie na zabieranie ludziom pracy,” stwierdził Gadkari.

Oczywiście indyjskie warunki drogowe są dość specyficzne, co sprawia, że autonomiczne samochody napotkałyby w tym kraju zupełnie inne problemy niż w innych częściach świata, ale to nie znaczy, że takie próby nie są podejmowane. Indyjska firma Tata Elxsi testuje swoje oprogramowanie na specjalnym torze, który ma symulować indyjskie warunki drogowe, łącznie z pieszymi, zwierzętami czy brakiem oznaczeń drogowych. Publicznie wyrażana niechęć tamtejszego rządu wobec autonomicznych samochodów z pewnością wpłynie na plany Tata Elxsi.

Zupełnie inną kwestią jest to, czy próby ograniczenia technologii z powodu obaw o miejsca pracy mają sens. Z jednej strony troska o miejsca pracy jest z punktu widzenia rządu zrozumiała, z drugiej jednak nowa technologia tworzy nowe, choć inne, miejsca pracy.

Spór nie jest nowy i przypomina trochę to, co działo się już w XIX wieku. Angielscy tkacze na początku rewolucji przemysłowej, przeciwni takim innowacjom jak napędzane parą krosna, które mogłyby – ich zdaniem – prowadzić do zastąpienia pracy ludzkiej przez maszynową, posuwali się nawet do niszczenia maszyn przemysłowych. Zawód tkacza rzeczywiście został ostatecznie praktycznie wyparty, ale w tym samym czasie miliony ludzi na całym świecie znalazły pracę w fabrykach. Czas pokaże, czy podobnie będzie w przypadku autonomicznych samochodów i czy indyjskie podejście, w dłuższej perspektywie, opłaci się.

Zdjęcie: Flickr/uffin_ready


podobne treści