biznesWiadomość głównawynalazki

Google Glass wykryją reakcje użytkownika na fizyczne reklamy?

Od chwili, gdy w zeszłym roku Google po raz pierwszy zaprezentowało publicznie Google Glass wiadomo było, że firma nie będzie chciała zarabiać jedynie na sprzedaży sprzętu. Dość szybko pojawiły się nawet parodie „możliwości” okularów Augmented Reality, które co chwila wyświetlają reklamy. Ale raczej mało kto spodziewał się, że Google będzie chciało dzięki temu gadżetowi mierzyć reakcje użytkowników na fizyczne reklamy.

W maju 2011 roku Google jeszcze samo nie do końca wiedziało jak wyglądać i działać będą Google Glass, ale już wtedy złożony został wniosek o patent na urządzenie przypominające okulary, które mogłoby wykrywać reakcje użytkowników na reklamy, jakie pojawiają się przed nimi w fizycznym świecie. Wszystko to oczywiście po to, by sprzedać te niezwykle wartościowe dane firmom marketingowym.

Patent, który Google właśnie otrzymało, opisuje urządzenie noszone jak okulary, które dzięki zamontowanej kamerze, wykrywa, że dany użytkownik spogląda właśnie na reklamę. Jednocześnie mierzony jest czas, przez jaki dana osoba przygląda się reklamie oraz rozszerzanie się źrenic co w sumie daje dobry wgląd w to, czy dana reklama przyciągnęła uwagę tej osoby czy nie. Marketingowcy będą w stanie zapłacić wiele, by położyć ręce na tych danych.

System, ochrzczony przez Mountain View mianem „pay-per-gaze”, miałby być dobrowolny a dane anonimizowane, co, zdaniem firmy, rozwiąże wszystkie potencjalne problemy związane z prywatnością użytkowników takiego urządzenia.

Choć wersja deweloperska Google Glass pozbawiona jest takiej funkcjonalności, nie jest powiedziane, że tak samo będzie z wersją przeznaczoną dla zwykłych użytkowników. Wcale bym się nie zdziwił, jakby Google, mając już na to patent, postanowiło jednak „wzbogacić” swoje urządzenie o funkcję „pay-per-gaze”.


podobne treści