naukanewssport

Cybathlon czyli pierwsze zawody dla osób korzystających z technologii wspomagających

Letnie Igrzyska Olimpijskie w Londynie były w pewnym sensie wydarzeniem przełomowym – po  raz pierwszy w historii biegacz wyposażony w protezy konkurował z biegaczami, którzy biegli na własnych nogach. Szwajcarskie National Centre of Competence in Research (NCCR) Robotics chce pójść o krok dalej i zorganizować całe zawody dla „pilotów” zaawansowanych urządzeń wspomagających.

Zawody o nazwie Cybathlon mają się odbyć się w Zurychu w październiku 2016. Co prawda niektórzy mogą uznać pomysł organizacji takiej imprezy za kontrowersyjny, ale organizatorzy przekonują, że ich inicjatywa ma służyć przede wszystkim rozwojowi technologii i przyczyni się do popularyzacji wspomagającej ludzi robotyki. Organizatorzy kładą duży nacisk na rozwój technologii i nawet w warstwie językowej, nazywając zawodników pilotami, podkreślają, że zawody przede wszystkim mają testować technologię oraz umiejętność posługiwania się nią.

Cybathlon ma składać się z sześciu konkurencji. Będą to: zawody w zręczności w posługiwaniu się zasilanymi protezami ręki, bieg z wykorzystaniem protez nóg, konkurs posługiwania się zasilanymi egzoszkieletami, wyścig rowerowy z wykorzystaniem elektrycznej stymulacji mięśni, wyścig z wykorzystaniem zasilanych wózków oraz wyścig z wykorzystaniem interface’u mózg-maszyna.

W odróżnieniu od Igrzysk Olimpijskich, w których niepełnosprawni sportowcy mogą startować jedynie na podstawie opinii Trybunału Arbitrażowego przy Międzynarodowym Komitecie Olimpijskim, który w każdym przypadku indywidualnie ocenia, czy technologia wykorzystywana przez daną osobę daje jej przewagę nad zawodnikami, którzy z niej nie korzystają, organizatorzy Cybathlonu zachęcają uczestników do korzystania z najnowszych technologii protetycznych. Nagrody przyznawane będą zarówno zawodnikom startującym w poszczególnych konkurencjach, jak i przedsiębiorstwom, którzy stworzyli zwycięską protezę, urządzenie lub oprogramowanie.

„Zasady konkursu pisane są w ten sposób, by pilot korzystający z nowatorskiej technologii miał przewagę nad pilotem korzystającym z mniej zaawansowanej lub konwencjonalnej technologii wspomagającej. Będziemy starali się wprowadzić jak najmniej ograniczeń technicznych, by zachęcić producentów urządzeń do rozwijania nowych, potężnych rozwiązań,” czytamy na stronach organizatora.


podobne treści