news

62 głośniki w twoim samochodzie

Surround znaczy „otaczać”. Ale chyba nigdy wcześniej nikt tak dosłownie nie rozumiał tego słowa w odniesieniu do systemów audio. Cztery głośniki, sześć… nie, to niemieckim konstruktorom nie wystarcza. Dlatego postanowili wcisnąć w samochód aż 62 źródła dźwięku, dzięki czemu w środku brzmienie otacza kierowcę z dosłownie każdej strony.

W ramach swojego pomysłu projektanci z Audi wcisnęli w model Q7 52 głośniki średniotonowe, 5 subwooferów i 5 głośników wysokotonowych. Wszystkie poumieszczano w desce rozdzielczej, suficie i drzwiach. Takim samochodem z pewnością można dać czadu, ale nie wybierzesz się nim na wakacje, bo cały bagażnik zajmują kable i wzmacniacze.

Niespecjalnie można też poszaleć jeśli chodzi o wybór utworów. System korzysta bowiem z technologii tworzenia przestrzeni akustycznej Wave Field Synthesis. Na razie na 62 głośnikach można posłuchać zaledwie 32 utworów. A posłuchałoby się na tym Fasolek, posłuchało… [Kat Hannaford/giz, Gizmag]


podobne treści


  • Anonim

    poczytaj o projektorach dźwięku, ok?
    W artykule nie było mowy o 32 utworach ale o 32 niezależnych ściężkach dźwiękowych/inaczej źródeł dźwięku, dla których mogą być określone konkretne parametry położenia w przestrzeni. Tj tak że system może umieścić w wirtualnej przestrzeni pojazdu na przykład 32 instrumenty, lub wokalistów. Może umieścić dźwięk precyzyjnie nad miejscem pasażera symulując np głos siedzącego obok pilota z nawigacji.
    Jednym z problemów typowego nagłośnienia samochodów są nieprzewidywalne odbicia dźwięku, fale stojące, które przy złym projekcie psują radość słuchania muzyki, powodują dudnienie itp anomalie, WFS natomiast jest w stanie wyciszyć wszelkie niechciane pogłosy dzięki interferencji poszczególnych fal.
    Naturalnie zwykła płyta CD nie zawiera wszystkich informacji potrzebnych dla stworzenia prawdziwego dźwięku przestrzennego dlatego jest on tworzony w locie na podstawie sygnału stereo/5.1 co oczywiście nie jest w pełni zadowalające w porównaniu do profesjonalnego nagrania dźwięku 3d.