Większości osób reklama kojarzy się bardzo jednoznacznie – z atrakcyjnym przedstawieniem produktu lub usługi. Reklama zewnętrzna (reklama outdoorowa) to np. billboard, citylight lub reklama w komunikacji miejskiej. Jest ona doskonałym sposobem na wykorzystanie przestrzeni miejskiej i dotarcie do swojego celu, jakim jest określona grupa odbiorcza. Jednak skuteczna reklama nie zawsze ma charakter wyłącznie informacyjny przedstawiony w dość oczywisty sposób. Można śmiało stwierdzić, że reklama, która najlepiej zapada w pamięć jest daleka od zwyczajności. Czy reklama outdoorowa może budzić kontrowersje? Jak sprawić żeby docelowa grupa odbiorcza zapamiętała napotkany billboard?
Reklama zewnętrzna – jak zostać zauważonym?
Stworzenie wyjątkowej kampanii reklamowej staje się coraz trudniejsze. W przestrzeni miejskiej jest masa różnorodnych plakatów, wiadomości i zdjęć, które rywalizują ze sobą o uwagę przechodniów. To właśnie dlatego, aby zostać zauważonym i usłyszanym, niektórzy specjaliści od reklamy stosują taktykę szokową i decydują się na zamieszczanie kontrowersyjnych treści, zdjęć lub grafik. Zasadnicze pytanie brzmi: czy szokująca reklama zewnętrza naprawdę działa? I czy to, w jaki sposób odbiera ją grupa odbiorcza ma wpływ na PR marki? Aby prawidłowo odpowiedzieć na to pytanie, warto rzucić okiem na kilka dość głośnych kampanii. Reklama zewnętrzna na przestrzeni ostatnich lat kilka razy naprawdę zaskoczyła odbiorców i sprawiła, że billboard stał się doskonałym sposobem na przekazywanie bardzo istotnych treści nie tylko reklamowych, ale również tych z wydźwiękiem społecznym. Reklama outdoorowa może przecież skłaniać odbiorców do myślenia i motywować do działania.
Taktyka szoku – czy tego właśnie potrzebuje grupa docelowa?
Kontrowersja w reklamie stąpa po bardzo cienkiej linii. Bardzo łatwo w odbiorcach wzbudzić niesmak, niechęć i zażenowanie, czyli skutek odwrotny od zamierzonego. Dlatego też, w takich wypadkach warto zaufać profesjonalistom np. ze znajdzreklame.pl którzy pomogą dopiąć szczegóły każdej kampanii reklamowej.
Przykładem na zastosowanie taktyki szoku, ale użytej w dobrej wierze może być zagraniczna kampania pt. „Łączenie nie pomaga” z 2013 roku, której głównym celem i przesłaniem było uświadamianie społeczeństwa na temat istoty wolontariatu. Miała ona na celu wzbudzić emocje i zachęcić do działania. Billboard przedstawiał cierpiące, chore dziecko otoczone kciukami podniesionymi w górę. Zamiast polubień i udostępnień w Social Mediach – działaj! Życie dziecka nie jest uzależnione od liczby like’ów! Reklama zewnętrzna w tej kampanii społecznej wzbudziła wiele emocji – oparta była na kontrowersji i odważnie podnosiła problem społeczny związany z wolontariatem. Grupa odbiorcza odebrała tę kampanię pozytywnie na co dowodem było kilka zdobytych przez nią nagród, ale efekt kampanii nie przyniósł niestety zakładanych wcześniej oczekiwań w postaci drastycznego zwiększenia liczby wolontariuszy.
Z kolei równie głośna kampania reklamowa na temat walki z nałogiem nikotynowym odniosła zamierzony sukces. Fotografie osób po przebytych nowotworach, z tracheotomią i po operacji będącej skutkiem nałogu skutecznie zachęciły ponad 5 milionów palaczy do podjęcia walki z uzależnieniem. To dowodzi temu, że reklama zewnętrzna ma wpływ na działanie grupy odbiorczej – nie tylko ten związany z komercyjną stroną życia.
Z kolei znana marka odzieżowa Sisley zszokowała odbiorców reklamą, w której dwie modelki nachylały się nad białą sukienką z najnowszej kolekcji Sisley. Billboard był dwuznaczny – nawiązywał do zażywania narkotyków i tym podtekstem wykreował przesłanie, że odzież tej marki jest wciągająca i uzależniająca jak narkotyk. Reklama ta została dobrze przyjęta przez docelową grupę odbiorców – młode osoby, które kochają modę – kontrowersja osiągnęła zatem oczekiwany rezultat!
Reklama zewnętrzna oparta na taktyce szoku działa. Przy opracowaniu kampanii warto jednak zachować szczególną ostrożność w podejściu do poruszanego tematu. Szokowanie nie może być równoznaczne z obrażaniem jakiejkolwiek z grup społecznych. Poza treścią reklamy, ważna jest lokalizacja reklam. To właśnie ona w połączeniu z odpowiednią treścią kampanii są odpowiedzialne za sukces i pozytywny odbiór. Reklamy kontrowersyjne są najlepiej przyjmowane przez młodych odbiorców, ale nie tylko. Reklamy szokujące są dość często wykorzystywane przez marki odzieżowe, formy motoryzacyjne i kreatorów perfum, ale nie tylko!