Kwestie prawne związane ze wspólnotą mieszkaniową tyczą się wielu jej aspektów. Aby prawidłowo nią zarządzać musimy poznać je wszystkie. Dzięki temu nic nie umknie naszej uwadze i zawsze będziemy wiedzieć, jak załatwić poszczególne sprawy. Istnieje kilka różnych rodzajów zarządzania wspólnotą mieszkaniową. Każdy z nich jest inaczej uregulowany i jest skuteczny w danej sytuacji. Aby dowiedzieć się, jak uwarunkowany prawnie jest Twój typ wspólnoty mieszkaniowej, koniecznie przeczytaj nasz artykuł! Jak to działa i czym właściwie jest taki typ zarządzania?
Czym jest wspólnota mieszkaniowa? Sposoby zarządzania
Wspólnota mieszkaniowa określa posiadanie lokali mieszkalnych, które wchodzą w skład jakiejś nieruchomości. Właściciele takich miejsc mogą zarządzać nimi na różnej podstawie. Zwykle członkowie wspólnoty mieszkaniowej sami ustalają, jak będzie to wszystko wyglądać. Takie ustalenia zawiera się w formie aktu notarialnego. Aby mieć pewność, że wszystko jest zgodne z prawem i korzystne dla nas samych, warto skonsultować taką sprawę z prawnikiem. Dobry adwokat zajmujący się prawem notarialnym i nieruchomościami z pewnością pomoże nam w dopięciu wszystkich spraw. Podpisanie takiego aktu notarialnego ma formę uchwały, która obejmuje wszystkich przyszłych właścicieli lokali w danej wspólnocie mieszkaniowej.
Jakie są sposoby zarządzania wspólnotą mieszkaniową?
Pierwszym sposobem zarządzania wspólnotą mieszkaniową jest uregulowanie zarządu umownego przez art. 18 ustawy o własności lokali. W tym przypadku obsługę wspólnoty mieszkaniowej powierza się specjalistycznej firmie, która pełni funkcję zarządcy nieruchomości. Taki podmiot prawny nie jest członkiem wspólnoty. Druga opcja to regulacja na podstawie art. 20 ustawy o własności lokali. Taki typ dostosowany jest do wspólnoty, w której znajduje się więcej niż 7 lokali mieszkalnych. Wtedy wybiera się członków zarządu spośród mieszkańców lub osób niemieszkających we wspólnocie. Jeśli lokali jest mniej, to nie ma potrzeby tworzenia takiego zarządu. Wszystkie decyzje podejmuje się przez większość głosów członków obecnych na spotkaniach.
Co należy do obowiązków zarządu zwykłego?
Decyzje są podejmowane poprzez uchwały zarządu. Jednak adwokat każdemu z nas powie, że nie ma jasnych przepisów regulujących obowiązki zarządu zwykłego. Możemy jednak zasięgnąć pomocy z orzecznictwa sądowego. Tam do obowiązków zarządu zwykłego zalicza się utrzymanie nieruchomości, administrację nieruchomości, konserwację oraz bieżące naprawy. Wszystkie wykraczające poza ten obszar działania należy uchwalić przez uzyskanie zgody wspólnoty, czyli właścicieli lokali. W każdej niejasnej sytuacji pomocny okaże się adwokat. Prawne skontrolowanie sytuacji pozwoli na szybkie rozwiązanie i pokierowanie akcjami. Warto zapewnić sobie taką pomoc w razie potrzeby, aby wszystko było zgodne z ustawami. Dzięki temu wspólnota mieszkaniowa będzie stabilna i pewna. Nie narazimy się na żadne spory i niejasne kwestie prawne.