grystyl życiaWiadomość główna

Wyższa szkoła grania

Kiedyś uważano je za rozrywkę tak niszową, że aż globalnie nieistotną. Później za rozrywkę coraz bardziej rosnącej, ale wciąż pomijanej grupy społecznej grubych brodatych i długowłosych gości we flanelowych koszulach. Aż nagle stały się prawdziwym przemysłem. Na tyle prawdziwym, że nie mogli gier komputerowych ignorować już nawet najbardziej oderwani od rzeczywistości ludzie we wszechświecie – akademicy. Dlatego w Polsce można już studiować tworzenie gier, choć jeszcze jakiś czas temu ciężko było to sobie wyobrazić.

Wiedźmin jedynka i dwójka, Wiedźminem jedynką i dwójką, ale przecież mamy jeszcze wiele innych produkcji, którymi chwaliliśmy się na Zachodzie. I nie tylko my się nimi chwaliliśmy, one po prostu były chwalone. Niezłe wyniki sprzedaży wykręciły seria ”Call of Juarez” czy gra ”Sniper: Ghost Warrior”. Branża tworzenia gier w ujęciu PKB wyprzedziła już górnictwo. Jednak wciąż brakuje u nas specjalistow tworzących gry.

Gdzie jest popyt, tam jest podaż, a jako że na polskie uczelnie trafiły właśnie roczniki niżu demograficznego i każdy stara się niedobitki studenckie przyciągnąć do siebie ofertą edukacyjną, ciała decydenckie uniwersytetów postanowiły zatem odpowiedzieć na zapotrzebowanie branży gier komputerowych.

Zaczęło się w roku 2008, kiedy to dwie czołowe krakowskie uczelnie, czyli Uniwersytet Jagielloński razem z Akademią Górniczo-Hutniczą stworzyły Europejską Akademię Gier. To w zasadzie nie tyle oddzielna uczelnia, co porozumienie mające na celu stworzyć podstawy edukacyjne dla młodych ludzi, którzy chcieliby tworzyć gry wideo. W porozumieniu tym biorą udział dwa wydziały UJ oraz dwa wydziały AGH. W ramach EAG można podjąć studia magisterskie ze specjalizacją Modelowanie i animacja 3D oraz Produkcja gier wideo oraz kulturoznawstwo-filmoznawstwo na specjalizacji Projektowanie gier wideo. Na AGH można z kolei studiować z kolei Systemy interaktywne i metody wizualizacji oraz Inżynierię akustyczną, nakierowaną między innymi na udźwiękowienie gier.

Pomysł chwycił, więc potem już wszystko potoczyło sie szybko. Politechnika Łódzka oferuje roczne studia podyplomowe z gier i aplikacji mobilnych, Uniwersytet Łódzki magisterskie na specjalizacji Grafika komputerowa i projektowanie gier. Na drugi silny ośrodek wyrasta Wrocław, gdzie w planach jest stworzenie kierunku związanego z projektowaniem gier wideo w Dolnośląskiej Szkole Wyższej, a studenci z tamtejszej Wyższej Szkoły Bankowej, Akademii Sztuk Pięknych i Uniwersytetu Przyrodniczego będą w ramach programu ”Wrocławski Absolwent” nie tylko przechodzić szkolenie w firmach z branży gier komputerowych, ale i dostaną z niego zwrot kosztów tegoż szkolenia. Kilka(naście) innych specjalizacji i kierunków powstaje równocześnie w innych kierunkach i miejscach całego kraju. W zasadzie gdzie się nie odwrócić, tam jest kolejne miejsce, gdzie można się kształcić pod tym kątem. A czasem nawet pod okiem specjalistów naprawdę najwyższej klasy.

Poznańska Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa współpracuje ze szkockim Uniwersytetem Abertay, który jako jeden z pierwszych na planecie Ziemia zaczął kształcić specjalistów od produkcji gier wideo. Uczelnię tę kończyli między innymi projektanci gier z serii ”Grand Theft Auto”, ale to o tyle ważne, że tworzenie gier komputerowych to jedna z trzech specjalizacji na licencjackich studiach informatycznych na tej uczelni.

Możliwości, jak widać, powstaje coraz więcej. Wciąż nie tyle, ile na Zachodzie, ale widać już przynajmniej światełko w tunelu.


podobne treści