naukanews

Wygodny fotel wpłynie na twoją decyzję

Następnym razem, kiedy będziesz podejmował ważną decyzję, zastanów się na
czym siedzisz i co trzymasz w dłoni. Okazuje się, że zmysł dotyku i to,
jak wygodnie się czujemy, znacząco wpływa na podejmowane przez nas
decyzje.

Zdaniem profesora marketingu, Joshue Ackermana, dotykowe
wrażenia nie tylko mają znaczenie
orientacyjne, wprowadzają w dobry nastrój, ale też modyfikują nasze
nastawienie. Pozornie nieważne bodźce dotykowe mogą zadecydować o kupnie

nowego samochodu czy wyniku negocjacji.

To, co twarde,
kojarzy się z surowością, szorstkość z
trudnościami, ciężar z powagą i ważnością. Eksperymenty wykazały, że
mężczyźni trzymając w dłoni cięższy dokument byli bardziej hojni i
przyznawali więcej
pieniędzy na ważne społecznie cele. Ci, którzy siedzieli w czasie
negocjacji na twardym krześle, byli
bardziej skłonni do ustępstw niż osoby posadzone w miękkim fotelu, jakby
spodziewali się, że rozmowy będą trudniejsze. Ludziom siedzącym na
twardym krześle w salonie samochodowym udawało się zbić cenę
kupowanego samochodu o 900 dolarów, na miękkim – o 1250.

Podczas
eksperymentów wystarczyło dać oceniającemu cięższą podkładkę do
papierów, by oceniał kandydata do pracy jako poważniejszego, chociaż
ciężar nie wpływał na opinię, na ile da się on lubić.

Jak widać punkt
widzenia, zależy od punktu siedzenia. [lifehacker, Wired]


podobne treści