aplikacje

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o Linuksie i teraz już wiedzieć będziecie

Linux to takie dziwne zwierzę, o którym każdy z was słyszał, każdy wie, jak je się je, ale nie każdy wie o nim wszystko. Ale zaraz będzie wiedział.

- Każdy ma jakieś hobby. Niektórzy zbierają znaczki, inni oglądają na igrzyskach olimpijskich wszechstronny konkurs konia wierzchowego, a jeszcze inni zmieniają historię. Tak jak Linus Torvalds, który stworzył jądro Linuksa jako 21-letni student Uniwersytetu w Helsinkach właśnie w ramach realizowania swojego hobby.

- Dorobił się dzięki temu nazwanej po sobie asteroidy, o wdzięcznie brzmiącej nazwie 9793 Torvalds.

- Nie do końca wiadomo, skąd wzięło się imię oficjalnej maskotki Linuksa, pingwina zwanego Tux. Choć większość osób sugeruje, że ten zabawny nielot wygląda po prostu jakby miał na sobie smoking (po angielsku ”tuxedo”).

- Tux doczekał się projektu własnego pomnika. Stanie on w syberyjskim mieście Tiumeń.

- Pierwsza wersja linuksowego jądra liczyła sobie 176 250 linijek kodu. Ostatnie mają ich około 10 milionów. Dlatego tak naprawdę wkład Torvaldsa wynosi w tym przypadku mniej więcej dwa procent.

- Linux jest pisany w języku C.

- Początkowo Linux miał się nazywać Freax, co było połączeniem słów ”freak” i ”free” oraz litery ”x” wskazującej na pochodzenie od systemu Unix. Jednak przyjaciel Torvaldsa, Ari Lemmke, który był administratorem serwera FTP, na którym przechowywano pierwsze wersje systemu sam nazwał katalog linux. I tak już pozostało.

- System komputerowy działający w wielu samochodach marki Toyota oparty jest właśnie na Linuksie.

- Podobno w samym tylko roku 2002 Microsoft wydał 421 milionów dolarów na walkę z szerzącą się na świecie Linuksową zarazą.

- Z 500 najszybszych superkomputerów świata aż 446 (87%) chodzi na Linuksie. Różnych wersji tego systemu używa też 95% Hollywoodzkich wytwórni filmowych. Pierwszym filmem w całości zrealizowanym na Linuksie był ”Titanic” z roku 1997. Linux używany jest także w systemie japońskich szybkich pociągów, kontroli ruchu samochodowego w regionie San Francisco, na nowojorskiej giełdzie, w CERN-ie, centrach kontroli lotów, przy kontroli reaktorów nuklearnych łodzi podwodnych i tak dalej, i tak dalej… To tyle jeśli chodzi o niezawodność.


podobne treści