programyWiadomości promowane

Windows 8: ryzykowna gra Microsoftu

Na odbywających się w tym tygodniu targach Computex, producenci prześcigają się w pokazywaniu hybryd wszelkiego rodzaju. Niektóre są zabawnymi gadżetami, inne mogą się przyjąć. Jednak przede wszystkim są przejawem tego, że nie tylko Microsoft stawia na Windows 8.

Po sprawdzeniu Release Preview Windows 8 można z czystym sumieniem stwierdzić, że nowe dziecko giganta z Redmond ma bardzo wygodny interface. Pokazywane na targach Computex hybrydy tabletu i laptopa są czymś zupełnie nowym i chyba niemożliwym do osiągnięcia bez platformy Windows 8. Ale nawet najlepiej zaprojektowane urządzenie nie musi się dobrze sprzedawać. Dlatego dla wszystkich producentów, którzy stawiają na Windowsa 8 jest to jednak nic więcej niż hazard – nie ma żadnej gwarancji, że temu systemowi uda się opanować 50% rynku tabletów, tak jak chciałby tego Microsoft.

Produkty Microsoftu, które odniosły sukces nigdy nie były przełomowe. Windows 7 jest lepszą wersją Windowsa XP, który był lepszą wersją Windowsa 95, który był lepszą wersją Windowsa 3.1, którego początki giną w wśród wzajemnych oskarżeń o to, kto od kogo ściągał. Ale Windows 8 nie jest tylko najnowszą wersją systemu operacyjnego dla PC – ma on walczyć na rynku tabletów i jednocześnie sprawić by tablety i komputery PC miały dużo więcej wspólnego niż miały do tej pory. Ale Microsoft nie boi się spróbować.

A producenci komputerów wspierają go w wysiłkach. Do tej pory ich szanse w walce z Apple, które w odróżnieniu do Microsoftu zarabia na produkowanym przez siebie sprzęcie, były marne. Teraz mogą zaproponować swoim klientom coś zupełnie nowego, ekscytującego i unikalnego. Coś co łączy ze sobą funkcjonalności tabletu i laptopa. Nie wiadomo tylko, czy ktokolwiek będzie chciał to kupić. Podejmowane w przeszłości przez innych wysiłki zmierzające do połączenia obu urządzeń nie napawają optymizmem.

Ale Steve Ballmer jest optymistą. Największa porażka Microsoftu ostatnich lat – Vista, sprzedała się w ciągu półtora roku w liczbie 180 milionów egzemplarzy. W takim samym okresie czasu Windows 7 sprzedał się w 350 milionów kopii. Z Windowsem 8 ma być tylko lepiej.


podobne treści