sportstyl życia

Wiemy, jaki rodzaj aktywności fizycznej jest najlepszy

Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego w Missouri wykonali przewrotny eksperyment: zamiast mierzyć korzyści z podejmowania różnych rodzajów aktywności fizycznej, zmusili aktywne osoby do przejścia na wypełniony lenistwem styl życia. Jak donosi the New York Times, okazało się, że rezygnacja ze spacerów niesie bardzo szkodliwe skutki.

Trudno powiązać ze stanem zdrowia liczbę przemierzanych dziennie kroków, ponieważ osoby preferujące inne sposoby przemieszczania się zazwyczaj także gorzej się odżywiają, mają nadwagę i częściej sięgają po używki. Naukowcy nie mają jednak wątpliwości, że chodzenie zapobiega wielu chorobom cywilizacyjnym. Postawiono więc na badanie, w którym zdrowe i energiczne osoby miały przez trzy dni prowadzić taki tryb życia, jak zwykle, a potem na tyle samo czasu musiały ograniczyć aktywność fizyczną o połowę.

W tym czasie skrupulatnie mierzono poziom cukru w ich krwi. Jak tłumaczy członek zespołu badawczego John P. Thyfault, „Mamy coraz więcej dowodów naukowych na to, że wahnięcia poziomu cukru we krwi, zwłaszcza jego nagłe wzrosty po posiłkach, są bardzo szkodliwe dla zdrowia. Łączy się je z zachorowaniami na schorzenia kardiologiczne oraz cukrzycę typu 2.”

Średnia liczba kroków pokonywanych przez uczestników badania spadła z 13 tysięcy kroków w okresie aktywnym do 4,3 tysiąca w okresie wymuszonego ograniczenia wysiłku. Nie zmieniła się za to liczba i rodzaj spożywanych posiłków.

Co się okazało? Pomimo niezmiennego składu diety, spadek aktywności fizycznej doprowadził do tego, że cukier we krwi badanych skakał znacznie wyżej w dni „leniwe”. Tak nasze organizmy reagują na spadek codziennego wysiłku.

Dlaczego powinniśmy wziąć to sobie do serca? Otóż z tych badań wynika, że nawet zdrowo odżywiająca się osoba o prawidłowej masie ciała powinna być aktywna. Siedzący tryb życia, nawet gdy nie występują inne szkodliwe czynniki, przyczynia się do wahań poziomu cukru we krwi, od których zaczynają się poważne problemy zdrowotne.

Naukowcy podpowiadają, że idealna dla zdrowia liczba kroków dziennie wynosi 10 tysięcy. [New York Times, zdjęcie: Mustafa Khayat]


podobne treści