biznesinternetWiadomości promowane

„Wahadełka” problemy z WiFi

Jeszcze nie tak dawno temu słyszeliśmy, że nowe składy Pendolino, które pod koniec ubiegłego roku wyjechały na polskie tory, zostaną wyposażone w WiFi w pierwszej połowie tego roku. Dziś PKP Intercity unika tego typu zapewnień. Powodem jest spór o to, kto odpowiada za instalację urządzeń w nowych pociągach.

Sprawa jest o tyle ciekawa, że dostęp do Internetu mają już pasażerowie podróżujący w 300 wyremontowanych wcześniej wagonach, które kursują w składach innych pociągów. Jednak w pociągach Pendolino instalacja niezbędnych urządzeń się opóźnia. Powodem jest brak porozumienia pomiędzy T-Mobile, które ma dostarczać usługę, a producentem pociągów, firmą Alstrom.

„Trwają rozmowy z producentem dotyczące warunków instalacji,” odpowiada Beata Czemerajda z PKP Intercity zapytana przez Gazetę Prawną o sprawę instalacji WiFi w składach Pendolino. Podobne wypowiedzi można usłyszeć od przedstawicieli T-Mobile: „Sprawa dostarczenia WiFi do pociągów Pendolino jest skomplikowana i jeszcze trzeba poczekać na jej rozwiązanie.”

I rzeczywiście sprawa jest skomplikowana. W styczniu ubiegłego roku PKP Intercity podpisało umowę z T-Mobile na instalację infrastruktury WiFi w 300 wagonach. Kontrakt przewidywał opcję na wyposażenie w WiFi również składów Pendolino. Problem w tym, że o ile w przypadku starszych wagonów T-Mobile dysponowało pełną dokumentacją techniczną, tak Alstrom twierdzi, że instalacja dodatkowego wyposażenia (na każdym z pociągów ma być zamontowanych pięć anten, co oznacza konieczność wiercenia dachów) będzie naruszeniem warunków gwarancji. Dlatego firma zaproponowała, że sama zamontuje wszelkie niezbędne urządzenia. Oczywiście za dodatkową opłatą, której wysokość jest tajemnicą.

To z kolei nie podoba się T-Mobile, które też chciałoby zarobić na instalacji dodatkowego wyposażenia. A PKP Intercity nie chce stracić gwarancji na nowe składy. Jak podaje Gazeta Prawna jednym z możliwych rozwiązań problemu jest zlecenie firmie Alstrom pracy przy zewnętrznych antenach, a firmie Nomad Digital, podwykonawcy T-Mobile, prac wewnątrz wagonów. Zanim jednak porozumienie zostanie zawarte, pasażerom, którzy podczas podróży „supernowoczesnym” pociągiem chcieliby skorzystać z Internetu, pozostaje nadal męczyć się z własnymi łączami mobilnymi.

Zdjęcie: Flickr/Maciek Lulko


podobne treści