gry

Valve zapowiedziało kontroler Steam

Po tygodniu zapowiedzi Valve, przyszedł czas na finał – firma zaprezentowała dzisiaj kontroler własnego pomysłu, który będzie działał z każdą wersją Steama, zarówno tą uruchomioną na pececie jak i na Steam Machine.

Jeśli spodziewaliście się zobaczyć kolejnego pada z małymi joystickami, będziecie zaskoczeni. Kontroler przygotowany przez Valve różni się bowiem znacząco od rozwiązań, które obecnie dostępne są na rynku. Firma w taki sposób tłumaczy powody stojące za opracowaniem zupełnie nowego kontrolera:

„Rozpoczęliśmy prace nad nowym kontrolerem posiadając tylko jeden cel: przenieść w całości funkcjonalność platformy Steam do pokoju dziennego. Wiedzieliśmy jak stworzyć interfejs, komputer a nawet system operacyjny. Pozostała nam tylko jedna rzecz — sposób kontrolowania systemu przez użytkownika — ostatnie brakujące ogniwo. Na początku prac zdaliśmy sobie sprawę z tego, że nasz system wymaga nowego rodzaju urządzenia umożliwiającego użytkownikowi obsługę systemu. Chcieliśmy upewnić się, że nasz kontroler umożliwi zarządzanie systemem w taki sam sposób jak przed komputerem. Nie chcieliśmy pozwolić na żadne braki lub kompromisy — spędziliśmy rok na eksperymentach nad nowymi sposobami kontroli i wydaje nam się, że stworzyliśmy urządzenie, którym warto się z wami podzielić.”

Czym kontroler Valver różni się od konkurencyjnych rozwiązań? Przede wszystkim gracz będzie mógł sterować postacią za pomocą dwóch trackpadów, które jednocześnie będzie można nacisnąć. Valve twierdzi, że rozwiązanie to jest wystarczająco precyzyjne, by można było nim z powodzeniem zastąpić klawiaturę i myszkę.

W centralnym punkcie kontrolera znajdować się będzie ekran dotykowy. Deweloperzy będą mogli wykorzystać go jako dodatkowy wyświetlacz, na którym prezentowana będzie na przykład mapa lib jako dodatkowe, podręczne menu.

Układ przycisków tego kontrolera zrywa z tradycyjnym krzyżem, który jest z graczami od lat osiemdziesiątych. Kontroler Steam zawiera łącznie szesnaście przycisków, z których dostępna jest bez podnoszenia kciuków z paneli dotykowych, włącznie z dwoma przyciskami znajdującymi się na dole kontrolera. Wszystkie przyciski umieszczone są symetrycznie umożliwiając korzystanie z kontrolera przez osoby leworęczne za pomocą zmiany ustawienia kontrolera. Całość oczywiście wibruje, choć Valve zastosowało do ego celu zupełnie inną technologię niż konkurencja. Według firmy pozwoli to na zupełnie nowy rodzaj interakcji z graczami:

„Kontroler Steam został stworzony z pomocą wysoce precyzyjnego systemu oddziaływania korzystającego z dwóch umieszczonych obok siebie siłowników rezonansowych. Te twa silne oraz małe elektromagnesy przymocowane są do każdego z paneli dotykowych. Umożliwiają one stworzenie szerokiego wachlarza sił oraz wibracji, pozwalając na precyzyjną kontrole nad częstotliwością, amplitudą oraz kierunkiem.”

„Ich możliwości pozwalają na stworzenie nowego sposobu przekazywania informacji do gracza. Umożliwiają one przekazanie informacji odnośnie prędkości, ograniczeń, fakturach materiałów oraz innych wydarzeń, które twórcy przekazać chcą użytkownikowi. Jest to najszersza możliwość przekazywania informacji za pomocą wibracji dostępna użytkowników w warunkach domowych.”

Urządzenie ma być kompatybilne ze wszystkimi grami na Steam, zarówno tymi które wydano niedawno, jak i z tymi, które pojawiły się już jakiś czas temu. Valve twierdzi nawet, że ich kontroler działać będzie nawet w przypadku tytułów, które nie zostały stworzone z myślą o wsparciu dla kontrolerów.

Jeśli wierzyć więc Valve, możliwości kontrolera będą ogromne. Niestety nie wiadomo jeszcze kiedy będzie można samemu się o nich przekonać. Pierwsza partia kontrolerów Steam jeszcze w tym roku trafi do tych samych 300 szczęśliwców, do których trafi pierwszy model Steam Machine.


podobne treści