news

Uśmiechnięty wieloryb, czyli pierwszy lot Airbusa Beluga XL

Mniej więcej od połowy lat 90tych, Airbus wykorzystuje zmodyfikowane samoloty Airbus A300-600ST Beluga do tego, by przewozić elementy budowanych przez siebie samolotów pomiędzy różnymi zakładami rozsianymi po Europie. Ale konstrukcje Airbusa stają się coraz większe, zapotrzebowanie wzrasta, a stary Beluga nie daje już rady. Dlatego Airbus w ubiegłym roku rozpoczął budowę pierwszego samolotu Airbus A330-743L Beluga XL, który w ubiegłym tygodniu po raz pierwszy wzniósł się w powietrze.

Transportowiec Beluga XL pozwoli Airbusowi przewozić w ładowni największych elementów do produkcji A380 i A350XWB. Szeroka na 8,8 metra ładownia jest o 30 procent bardziej pojemna niż ładownia starszej wersji i tak duża, że zmieszczą się w niej aż dwa skrzydła Airbusa A340.

Egzemplarz, który przeszedł swój pierwszy lot testowy w ubiegłym tygodniu, wejdzie do służby w 2019 roku. Samolot przejdzie w sumie 600 godzin testów w powietrzu, które zajmą około 10 miesięcy. Jednocześnie budowana jest kolejna Beluga XL. Do 2021 roku samoloty te nie będą zastępowały starzejącej się floty mniejszych transportowców Airbusa, będą tę fotę uzupełniały. Dopiero później producent zacznie odsyłać swoje starsze samoloty transportowe na emeryturę.

Testowany egzemplarz pomalowany jest w taki sposób, by przypominał „uśmiechniętego walenia”. A dokładnie Białuchę Arktyczną (Beluga to po angielsku również nazwa na Bieługę, ale w tym wypadku chodzi o ssaka, nie o rybę). Projekt ten został wybrany przez pracowników Airbusa, którzy w zakładowym sondażu mogli wybrać spośród sześciu propozycji. Projekt „uśmiechniętego walenia” zdobył ponad 40 procent głosów załogi.

Zdjęcie: Airbus

podobne treści