news

Światełko na końcu najdłuższego tunelu świata

Nawet najbardziej męscy szwajcarscy górnicy zapłakali, gdy po 20 latach pracy udało się przebić na drugą stronę tunelu Gotthard Base o długości 57 kilometrów. Lata wysiłku 2,5 tysiąca górników i 8 ofiar śmiertelnych – taki był koszt przebicia się przez skały. Dotychczas z tunelu usunięto 23 miliony ton mas skalnych.

Olbrzymia maszyna drążąca nazywana czule „Sissi” przebiła ostatni odcinek skały w piątkowy poranek. Zgromadzeni na miejscu reagowali bardzo emocjonalnie.

The Swiss Have the World's Longest Tunnel and They're Proud of It

Mają powód do dumy! Jak pisze Der Spiegel, budowa tunelu nie odbyła się bez poważniejszych trudności technicznych. Osiem olbrzymich wierteł nie można było wykorzystywać w miejscach, gdzie skały okazywały się wyjątkowo kruche. Na tych odcinkach korzystano m.in. z materiałów wybuchowych. Ogólnie napotkano na około 90 miejsc, w których warunki geologiczne stwarzały niebezpieczeństwo lub wymagały zmiany techniki wiercenia. Najbezpieczniejsze i najstabilniejsze okazały się pokłady marmuru.

Już w 1947 roku pojawił się pomysł wybudowania tunelu właśnie w tym
miejscu. Skrót znacznie ułatwiłby transport między północą i południem
Europy Środkowej, na przykład stanowiłby doskonałe połączenie między
włoskim portem w Genui oraz holenderskim portem w Rotterdamie.

Kiedy w 2017 roku tunel zostanie otwarty dla transportu kolejowego, połączy Zurich z Mediolanem. [Kyle VanHemert/giz, Yahoo!, Der Spiegel]


podobne treści


  • pier

    A za tuska zamiast obiecanych autostrad w 2012 beda drogi szybkiego ruchu jedno pasowe :).Choc pewnie w koncowce 2011 powiedza ze jednak tylko utwardzone…