Wiadomości promowanewynalazki

Stanford: nowa bateria, którą można naładować w minutę

Stosowane obecnie akumulatory litowo-jonowe mają dużo zalet, nie są jednak idealne. Nic dziwnego, że na całym świecie trwają prace nad kolejną generacją baterii, które je zastąpią. Czy zrobi to akumulator aluminiowo-grafitowy, który można naładować w minutę?

Nie jest to pierwsza próba budowy akumulatora wykorzystującej aluminium. W przeszłości jednak baterie takie nie dawały większych nadziei na komercjalizację, głównie z tego powodu, że traciły swoje właściwości już po około stu cyklach ładowania. W przypadku nowej baterii opracowanej przez chemików z Uniwersytetu Stanforda jest jednak inaczej – testy wykazały, że bez strat w pojemności może ona wytrzymać nawet 7500 cykli ładowania, czyli dużo więcej niż powszechnie stosowane dziś akumulatory litowo-jonowe.

Amerykańskim naukowcom udało się to osiągnąć dzięki zastosowaniu aluminium jako anody, a grafitu jako katody. Elektrolitem jest specjalna sól, która pozostaje płynna w temperaturze pokojowej.

Okazuje się, że taka konstrukcja ma kilka zadziwiających właściwości. Jak już wyżej wspomniano, testy wykazały, ze jest dużo odporniejsza na zużycie niż obecnie stosowane powszechnie akumulatory. Ale na tym nie koniec. Według chemików z Uniwersytetu Stanforda taka konstrukcja jest dużo bezpieczniejsza niż akumulatory litowo-jonowe i nie stanie w ogniu nawet jeśli zostanie przewiercona. I najważniejsze – całe ogniwo można naładować w minutę.

Jak to jednak zwykle bywa, ma ona też wady. Maksymalne napięcie, jakie udało się na razie osiągnąć w eksperymentach to 2 wolty. Nowe baterie na razie nie przechowują też energii elektrycznej tak efektywnie, jak akumulatory litowo-jonowe – w jednym kilogramie nowych baterii można przechować maksymalnie 40 watów, podczas gdy w akumulatorach litowo-jonowych o tej samej wadze przechować można ich 200.

„Udoskonalenie konstrukcji katody może ostatecznie doprowadzić do zwiększenia napięcia i pojemności,” mówi profesor Dai Hongjie, który stał na czele zespołu pracującego nad nową konstrukcją. „Jeśli chodzi o inne właściwości nasza bateria ma wszystkie cechy, jakie powinna mieć bateria idealna: jest bezpieczna, elastyczna, wykorzystuje tanie elektrody, ładuje się bardzo szybko i ma długi czas użytkowania.”


podobne treści