designwynalazki

Spike S-512: prywatny samolot naddźwiękowy z ekranami zamiast okien

Od czasu wysłania na emeryturę ostatniego Concorde’a, żaden pasażerski samolot nie rozwija prędkości naddźwiękowych. Nie jest to oczywiście technicznie niewykonalne, po prostu linie lotnicze są raczej zainteresowane zmniejszaniem zużycia paliwa, niż szybszym przewożeniem swoich pasażerów. Ale są jeszcze firmy, które mają nadzieję, że pasażerskie samoloty naddźwiękowe wrócą w przestworza. Jedną z nich jest Spike Aerospace.

Założona w Bostonie przez grupę byłych inżynierów Airbusa, Boeinga i Gulfstreama firma Spike Aerospace, od jakiegoś już czasu pracuje nad samolotem o nazwie Spike S-512. Jednak szanse na to, że będziecie mogli w przyszłości kupić bilet by się nim przelecieć, są minimalne, ponieważ samolot ten nie jest przeznaczony dla linii lotniczych. Spike Aerospace widzi bowiem szanse dla cywilnych samolotów naddźwiękowych gdzie indziej – ich samolot skierowany będzie przede wszystkim do bogatych biznesmenów i innych ludzi, którzy bardziej cenią sobie czas, niż 60 – 80 milionów dolarów, jakie trzeba będzie wydać na gotowy samolot. Zakładając, że rzeczywiście zostanie zbudowany, ponieważ na razie jest to dopiero projekt.

Dodajmy, że projekt, który się zmienia. Ostatnio Spike Aerospace ogłosiło, że S-512 będzie pozbawiony okien. Przynajmniej w części przeznaczonej dla pasażerów. Zamiast tego ściany pasażerskiej salonki mają być wyłożone ekranami, które zapewnią VIPom panoramiczny widok z kamer umieszczonych w kadłubie samolotu. Oczywiście widok ten będzie można zastąpić czymś innym w razie, gdyby przestrzeń okazała się być jednak zbyt przytłaczająca.

Spike Aerospace wyjaśnia, że decyzja o zastąpieniu okien ekranami nie wynika tylko i wyłącznie z chęci zrobienia wrażenia na potencjalnych inwestorach. Okna wymagają zastosowania dodatkowych podpór strukturalnych, które zwiększają ciężar kadłuba. Ekrany są po prostu lżejsze, a waga konstrukcji jest tym, czym bardzo przejmują się inżynierowie, którzy postawili sobie za cel zbudowanie maszyny mogącej przewieźć 18 osób przez Atlantyk w trzy godziny. Jeśli uda im się zrealizować swój plan, pierwsze latające prototypy S-512 wzniosą się w powietrze za cztery lata.


podobne treści