biznes

SpaceX pozywa US Air Force

Ostatnie sukcesy ośmieliły SpaceX do tego stopnia, że firma postanowiła pozwać US Air Force w sprawie procedur związanych z przyznawaniem kontraktów na starty amerykańskich satelitów wojskowych.

Podczas piątkowej konferencji poświęconej ostatniemu lądowaniu statku Falcon, założyciel i CEO SpaceX, Elon Musk, ujawnił, że jego firma zdecydowała się pozwać US Air Force. Kością niezgody są procedury przyznawania kontraktów na wynoszenie amerykańskich satelitów wojskowych, które obecnie przyznawane są wyłącznie United Launch Alliance (ULA), spółce utworzonej osiem lat temu przez koncerny Boeing i Lockheed Martin. Według Muska SpaceX próbowało już wszystkich legalnych środków, łącznie z poddaniem się zarządzonym przez US Air Force testom, ale pomimo tego amerykańskie siły powietrzne i tak nie dopuszczają jego firmy do starania się o rządowe kontrakty w tym zakresie. Dlatego jego firma będzie domagała się przed sądem federalnym wstrzymania realizacji kontraktów już przyznanych ULA i dopuszczenia SpaceX do uczestnictwa w nowych przetargach.

„Jeśli będziemy mogli konkurować i przegramy, to trudno,” stwierdził Musk. „Ale dlaczego nie możemy z nimi konkurować?”

Według SpaceX ULA co roku zarabia na wysyłaniu rządowych satelitów 3,5 miliarda dolarów. Konkurencja na tym rynku przyczyniłaby się do znaczącego obniżenia kosztów.

„Mamy tę przewagę, że nasze rakiety zostały zaprojektowane i zbudowane w XXI wieku, podczas gdy [rakiety konkurencji] zostały zaprojektowane w latach dziewięćdziesiątych, a ich projekty sięgają korzeniami do lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.”

„Dzięki SpaceX rząd mógłby rocznie zaoszczędzić, według najbardziej konserwatywnych szacunków, co najmniej miliard dolarów (…),” twierdzi Musk. „Co gorsza, główny silnik, z którego korzysta ULA, jest silnikiem rosyjskim,” stwierdził w piątek założyciel SpaceX, dodając, że w związku z aktualnymi wydarzeniami na Ukrainie, Amerykanie nie powinni „wysyłać milionów dolarów Kremlowi.”

Zdjęcie: Flickr/jdlasica


podobne treści