news

Sikorsky X2 najszybszym helikopterem świata

Nowy rekord pobity! Ten futurystyczny kształt należy do Sikorsky X2, jednosilnikowego
helikoptera ze sterowaniem fly-by-wire, przeciwbieżnymi łopatami
współosiowymi i pchającym go śmigłem napędowym. Atutem śmigłowców jest
pionowe lądowanie i dotarcie praktycznie w każde miejsce, dzięki
poziomemu wirnikowi ( śmigło). Zarzucaną wadą – nieduże prędkości
przelotowe.

W X2 śmigło zainstalowano w
innej pozycji niż standardowo. Ten system wirników wspomaga rozpędzenie
helikoptera, a ułożenie łopat zapewnia równomierne
rozłożenie ciężaru. Wprowadzone innowacje pozwoliły X2 na rozpęd aż do
415km/h
(224 węzłów), czyli do prędkości dwukrotnie większej niż spotykana we współczesnych śmigłowcach.


Sikorsky Aero Engineering Company to amerykańska firma, założona w 1923 roku
przez rosyjskiego inżyniera polskiego pochodzenia, Igora Sikorskiego.
Była ona pionierem w produkcji helikopterów na świecie. Firma Sikorsky od początku istnienia chciała stworzyć maszynę, która nie jest
samolotem, ale pozwala na jak najszybsze przemieszczanie się z punktu A do
punktu B.

Według konstruktorów, zastosowany układ napędowy powinien pozwolić na
osiągniecie kolejnej, imponującej jak na śmigłowiec prędkości ok. 460 km/h. Jak widać, X2 to już prawdziwe latające Bugatti.

Oto maszyna z bliska:

[Jalopnik, Sikorsky, Flight Global]


podobne treści


  • deus.eversor

    tak futurystyczny… Kamov jeszcze za czasów ZSRR tworzył takie helikoptery dla Krasnej Armii

  • afrox

    taki jeden niuans.. to jest wiatrakowiec a nie śmigłowiec…
    jakby podobne lecz nie to samo..

  • zuzannawierzbicka

    Główna różnica między wiatrakowcem, a śmigłowcem jest taka, że wirnik nośny wiatrakowca nie jest napędzany, obraca się jedynie dzięki temu, że wiatrakowiec leci do przodu.Wiatrakowiec do startu potrzebuje rozbiegu, chociażby krótkiego pasa, X 2 startuje z miejsca. Wiatrakowce praktycznie nie potrafią zawisnąć w powietrzu,chyba, że ustawią się pod wiatr, ale tylko na krótką chwilę.
    X2 nie ma żadnych problemów z zawiśnięciem w powietrzu. Jest to śmigłowiec z dodatkowym śmigłem pchającym, ale z pewnością nie jest to autogiro.
    Proponuję obejrzeć filmik od 1 minuty
    http://www.youtube.com/watch?v=1QYLYCMQMQo&feature=related

  • zuzanna.wierzbicka

    Deus, z tym się zgodzę.

    Afrox: Główna różnica między wiatrakowcem, a śmigłowcem jest taka, że wirnik nośny wiatrakowca nie jest napędzany, obraca się jedynie dzięki temu, że wiatrakowiec leci do przodu.Wiatrakowiec do startu potrzebuje rozbiegu, chociażby krótkiego pasa, X 2 startuje z miejsca. Wiatrakowce praktycznie nie potrafią zawisnąć w powietrzu,chyba, że ustawią się pod wiatr, ale tylko na krótką chwilę.
    X2 nie ma żadnych problemów z zawiśnięciem w powietrzu. Jest to śmigłowiec z dodatkowym śmigłem pchającym, ale z pewnością nie jest to autogiro.
    Proponuję obejrzeć filmik od 1 minuty
    http://www.youtube.com/watch?v=1QYLYCMQMQo&feature=related

  • SPIERDALAJ

    Przecież to projekt z przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku , gdzie tu jakieś innowacje ?

  • aidzwpizdu

    góra od kamova
    tył od piaseckiego
    nic nowego…

  • steffe.rosenzweig

    zawsze chiałem polatać Ka-50 :)