internet

Recenzje Internautów równie wiarygodne, co opinie krytyków

Twierdzenie, że zdanie jednostki jest mało wiarygodne, ale osąd większości warto brać pod uwagę, zostało poddane weryfikacji przez naukowców z Harvarda w kontekście recenzji powieści. Wzięto pod uwagę zamieszczane w Internecie opinie pisane przez użytkowników księgarni i sklepu internetowego Amazon.

Specjaliści z Harvard Business School wzięli pod uwagę setkę najpopularniejszych książkowych recenzji opublikowanych przez opiniotwórcze gazety anglojęzyczne, np. „The New York Times”, „The Guardian” oraz „The Washington Post” w latach 2004 – 2007. Oceny zawarte w recenzjach i zebrane przez serwis metacritic.com zostały porównane z opiniami autorstwa klientów Amazona. Okazało się, że między profesjonalnymi recenzentami oraz internetowym vox populi panuje konsensus.

Pojawiły się jednak też niewielkie różnice, do tego ciekawe. Amatorzy z Amazona okazali się przychylniejsi dla debiutantów, co naukowcy Harvarda ocenili pochlebnie. Świadczy to bowiem o tym, że redaktorzy przejawiają konserwatyzm i  „później dostrzegają i przekonują się do nowych i nieznanych utworów”.

Prasowi recenzenci częściej zaś wychwalają dzieła pisarzy, którzy wcześniej otrzymali literackie nagrody. Najwyraźniej odczuwają większe opory przed przyznaniem, że znanym i cenionym też zdarzają się wpadki.

Naukowcy z Harvarda okryli tylko to, co wiemy od dawna: warto zapoznać się ze zdaniem „przeciętnego czytelnika/użytkownika”, który w Internecie wreszcie ma głos. [Harvard Business School, The Guardian, zdjęcie: Kamil Porembiński]


podobne treści