newsportale społecznościowe

Przed wyborami parlamentarnymi w UK, Facebook radzi jak rozpoznać „fake news”

Wybory prezydenckie we Francji zakończyły się w niedzielę, ale wielkimi krokami zbliżają się kolejne. Tym razem parlamentarne, a odbywać się będą one w Wielkiej Brytanii. Przygotowują się do nich nie tylko torysi i laburzyści, ale także Facebook, który na łamach brytyjskiej prasy publikuje poradnik, jak rozpoznać „fake news”.

Media społecznościowe odgrywają coraz większą rolę w naszym życiu, nie dziwi więc, że również w nich ma miejsce walka o głosy potencjalnych wyborców. W ostatnim czasie w tym kontekście coraz głośniej o tak zwanych „fake news”, które według niektórych źródeł mogły mieć znaczący wpływ na wyniki niektórych niedawnych wyborów.

W tym kontekście Facebook, jako największy portal społecznościowy świata, który według BBC odegrał kluczową rolę zarówno w przypadku ostatnich wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych, jak i podczas głosowania referendalnego ws. wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, stawiany jest najczęściej pod pręgierzem i znajduje się pod coraz większą presja, by zdecydowanie walczyć ze zjawiskiem „fake news”. Dlatego serwis Marka Zuckerberga coraz częściej podejmuje różne inicjatywy, które właśnie to stawiają sobie za cel.

I właśnie z tego powodu Facebook wykupił w ogłoszenia na łamach łamach Times’a, Guardiana i Daily Telegraph, w których apeluje do użytkowników mediów społecznościowych, by uważali na „fake news”. Na samym ostrzeżeniu się nie kończy. Facebook podaje w nich (ale nie tylko tam, poradnik można znaleźć też na stronach serwisu), sposoby na to, by wykryć „fake news”.

Facebook radzi więc użytkownikom, by:

  • Byli sceptyczni wobec nagłówków
  • Sprawdzali adresy URL odnośników
  • Sprawdzali źródła informacji
  • Zwracali uwagę na nietypowe formaty stron internetowych
  • Zwracali szczególną uwagę na publikowane zdjęcia
  • Sprawdzali daty publikacji
  • Sprawdzali dowody przytoczone na poparcie tez zawartych w publikacjach
  • Porównywali materiały z innymi publikacjami
  • Upewniali się, czy materiał nie jest żartem
  • Upewniali się, że materiał nie ma charakteru satyrycznego

Powyższe rady brzmią sensownie i właściwie powinny być stosowane przez wszystkich użytkowników Internetu. Publikowanie ich w formie ogłoszeń w gazetach na pewno nie zaszkodzi, ale niestety mówi wiele na temat tego, jak ludzie podchodzą zwykle do weryfikacji źródeł.

Zdjęcie: Flickr/mkhmarketing


podobne treści