newsWiadomości promowanewynalazki

Polak pokonał AI w StarCrafta II

W zmaganiach pomiędzy sztuczną inteligencją a ludźmi w Starcrafta II obecny wynik wynosi 10 do 1. Dla AI. Czy to znaczy, że już przegraliśmy potencjalny konflikt zbrojny pomiędzy ludzkością a sztuczną inteligencją?

Wynik 10 do 1 dla AI nie napawa optymizmem i oczywiście musi się kojarzyć z sytuacją sprzed dwóch lat, kiedy to sztuczna inteligencja DeepMind pokonała ówczesnego mistrza świata w Go, ale wymaga on pewnego omówienia. Ponieważ w rzeczywistości wcale nie jest aż tak źle.

W grudniu Blizzard oraz DeepMind zorganizowały dwa mecze, w których AlphaStar, sztuczna inteligencja opracowana przez należącą do Google firmę, rywalizowała z Dario „TLO” Wunschem i Grzegorzem „MaNa” Kominczem, dwoma zawodowymi graczami w Starcrafta II, którzy obecnie znajdują się odpowiednio na 44 i 13 miejscu w światowym rankingu. W obu tych meczach AI rozgromiła ludzi 5 do 0.

Była to jednak dopiero rozwojowa wersja AlphaStar, która miała nad ludźmi pewne przewagi. I nie chodziło o to, że mogła działać szybciej niż oni, bo nawet tak nie robiła. Przede wszystkim wersja AlphaStar z grudnia widziała podczas rozgrywki całą odkrytą dla niej mapę, bez konieczności przewijania ekranu, co dawało jej znaczną przewagę. Ponadto badacze z DeepMind nauczyli ją grać tylko Protosami, a TLO specjalizuje się w Zergach, więc nie mógł pokazać się z najlepszej strony.

Podczas zorganizowanej wczoraj przez Blizzarda transmisji, mogliśmy obejrzeć skrót z grudniowych meczy oraz rewanż na żywo pomiędzy Grzegorzem „MaNą” Kominczem, a nowszą wersją AlphaStar. Badacze z DeepMind postanowili wyszkolić nowego agenta, który pozbawiony byłby niesprawiedliwej przewagi i musiałby decydować na czym w danej chwili skupi swoją uwagę. Osiągnęli to, tak jak i wcześniej, symulując dla AlphaStar ligę, w której sztuczna inteligencja rozegrała taką ilość spotkań, że w świecie rzeczywistym przełożyłoby się to na 200 lat rozgrywek.

Pomimo tego, że wydawałoby się, że Polak jest bez szans, podczas rewanżowego meczu transmitowanego wczoraj na żywo, wykorzystał swoją okazję do odpłacenia sztucznej inteligencji. Co prawda AlphaStar zaczęło mocno, ale MaNa był w stanie szybko rozpoznać i wykorzystać słabości cyfrowego przeciwnika i wyjść zwycięsko z tego starcia. Rewanżowy pojedynek możecie obejrzeć powyżej (zaczyna się w 2:31:20), dla graczy w StarCrafta II zapewne będzie bardzo ciekawym materiałem.

Wygląda więc na to, że w potencjalnym starciu ze sztuczną inteligencją nie jesteśmy do końca zgubieni, a strategia rodem z Gry Endera nadal ma szanse zadziałać.

podobne treści