biznes

Pierwszy guru marketingu Apple – nasza reklama była większym sukcesem niż sam Mac

W 1984 roku Apple przygotowało kampanię reklamową opartą na motywach „1984″ G. Orwella. Przedstawiano w niej użytkowników IBM jako bezrozumną masę, podczas gdy użytkownicy Mac’a mieli być buntownikami z wizją. Dziś Regis McKenna, człowiek odpowiedzialny za tę kampanię, wyjaśnia, dlaczego uważa, że sama kampania reklamowa była większym sukcesem niż produkt, który miała promować.

McKenna wyjaśnia magazynowi Ad Age:

„Kampania reklamowa była większym sukcesem niż sam Mac. Mac był bardzo drogi do zbudowania a Apple straciło rentowność w 1986. Konflikt, który został przy okazji wywołany spowodował, że Steve opuścił firmę. Kampania została negatywnie przyjęta przez klientów korporacyjnych, którzy w efekcie przenieśli się do IBM. Nie podobało im się, że przedstawiono ich jako bezmyślnych [naśladowców]. Jednak tak na prawdę Apple nie było wówczas przygotowane by obsługiwać klientów korporacyjnych. „1984″ zostało stworzone przez agencję Chiat, która, pod wieloma względami, ustanowiła taki a nie inny wizerunek firmy – bunt przeciwko zastanemu status quo, który prawdopodobnie służy Apple do dziś.”

Bardzo skromny człowiek – oczywiście, że jego reklama jest odpowiedzialna za sukces Apple. Kampania pomogła zdefiniować wizerunek oraz cele Apple, a cały wywiad wart jest przeczytania.

[Ad Age]


podobne treści