wtf

Największe statki zbudowane przez człowieka

Przerabialiśmy już na Gizmodo niemieckie gigantyczne czołgi, przerabialiśmy największe w historii samoloty, teraz czas na okręty.

Seawise Giant

Tankowiec zbudowany w roku 1979 w Japonii i później znany również pod nazwami Happy Giant, Jahre Viking i Knock Nevis. Najdłuższy i najcięższy statek w historii świata. Miał długość 458,5 metra (30-krotność przeciętnego bloku mieszkalnego!) i był dłuższy niż wynosi wysokość Empire State Building. Nie mieścił się nawet w Kanale Panamskim. Mógł zabrać ponad 657 tysięcy ton ropy. W styczniu 2010 Seawise Giant został zezłomowany w Indiach.

Pierre Guillaumat

Kolejny supertankowiec, który powstał w 1977 roku we Francji i drugi największy statek w dziejach ludzkości. Również nie mieścił się w Kanale Panamskim, a także i w Kanale Sueskim. Dawało się w niego wpompować 550 000 ton ropy, miał długość 414 metrów. Niestety ze względu na horendalne koszty utrzymania, których nie równoważyły zyski z używania Pierre`a Gauillaumata (nazwanego po jednym z francuskich polityków), ten tankowiec był w użyciu ledwie sześć lat, zanim zadecydowano o rozebraniu go na złom.

MS Vale Brasil

Największy masowiec świata będący własnością brazylijskiej firmy wydobywczaj Vale i przeznaczony do transportu rudy żelaza z Kraju Kawy do Azji. Zarazem jeden z siedmiu podobnych potworów zamówionych przez Vale w południowokoreańskim Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering oraz 12 w chińskim Jiangsu Rongsheng Heavy Industries. Długi na 360 metrów i zabiera ze sobą 200 000 ton towaru. MS Vale Brasil rejsy zaczął w maju 2011 roku, dlatego też do innych potężnych statków na Ziemi może zaledwie mówić ”tato”.

Rodzina Maersków

Największy statek wciąż będący w użyciu. A raczej rodzina statków. Emma Maersk, Estelle Maersk, Eleonora Maersk, Evelyn Maersk, Ebba Maersk, Elly Maersk, Edith Maersk oraz Eugen Maersk to bliźniacze kontenerowce o długości 398 metrów, które do służby wchodziły pomiędzy rokiem 2006 a 2008. Do tego są dość szybkie, rozwijając prędkość 25,5 węzła czyli 47 km/h.

Esso Atlantic i Esso Pacific

Oba gigantyczne, oba długie na 406,5 metra, oba mogące zostać wypełnione 516 000 ton ropy, oba służące znacznie dłużej niż tylko niewiele większy Pierre Guillaumat, bo w latach 1977-2002.

USS Enterprise

Nie, nie chodzi o statek kosmiczny ze ”Star Treka”, tylko o leciwy, ale imponująco potężny lotniskowiec w służbie amerykańskiej marynarki wojennej. Enterprise wciąż pozostaje na wiernej służbie, a w tym roku minie mu jej już 51 lat. Jest długi na 342 metry, ma 4600 osób załogi, pływa z prędkością ponad 60 kilometrów na godzinę i może zabrać na pokład aż 90 myśliwców.

Allure of the Seas

Największy statek pasażerski świata będący własnością Royal Caribbean International, choć wybudowano go w fińskim Turku. Zwodowany w 2010 kolos może zabrać na pokład do 6300 pasażerów, ma długość 360 metrów i jest najdłuższym pasażerskim statkiem globu przez przypadek. Zamierzeniem RCI było, by Allure of the Seas był równej wielkości co inny posiadany przez tę firmę okręt czyli Oasis of the Seas. Tymczasem przez różnicę temperatur podczas zgrzewania stalowych elementów w stoczni Allure okazał się być o 50 mm dłuższy.


podobne treści