biznesgry

Najdroższe gry wideo w historii

Bo skończyły się już czasy, kiedy budżet przeciętnej gry wideo wynosił równowartość 14 pizz na wynos, 20 czteropaków piwa i kilkudziesięciu godzin pracy dwóch studentów w powyciąganych swetrach. Teraz gry wideo to cały, niezwykle poważny biznes, w którym budżety zaczynają osiągać kwoty niebotyczne.

10. Final Fantasy XII

Gry z serii ”Final Fantasy” mają opinię jednych z najbardziej dopracowanych i doszlifowanych w niemal każdym detalu, a także szalenie rozbudowanych. Nie ma co się zatem dziwić, że ich budżety są niezwykle wysokie. Produkcja ”dwunastki” kosztowała aż 48 milionów dolarów, nie wliczając w to żadnych kosztów markietingowych. A te mogą być naprawdę horendalne. ”Final Fantasy VII” kosztowało ”zaledwie” 45 milionów dolarów, ale kolejne 100 milionów wydano w tym przypadku na reklamę.

9. LA Noire

Rockstar chciał, by ta gra była tak dobra, jak tylko było to możliwe. Dlatego też nie skąpił grosza, by tak się stało. ”LA Noire” może nie podbiło świata tak, jak miało podbić, ale było bardzo dobre, a poza tym przeszło do historii jako jedna z większych produkcji w dziejach. Koszt: 50 milionów dolarów.

8. APB

David Jones stworzył popularne lata temu ”Lemingi”. David Jones stworzył ”GTA”. Dlatego też kiedy ten sam David Jones pracował ze swoim szkockim studiem Realtime Worlds przez pięć lat nad przypominającą klimatem ”GTA” grą MMO ”All Points Bulletin”, wszyscy oczekiwali wielkiego sukcesu. Tym bardziej, że APB kosztowało aż 50 milionów dolarów. Tymczasem gra, która wyszła ostatecznie w 2010 nie tylko otrzymała słabe recenzje, ale też nie przyciągnęła zbyt wielu użytkowników (130 000 w grudniu 2011) i doprowadziła do upadku studia Realtime Worlds.

7. Halo 3

Bungie i Microsoft zarobiły na serii ”Halo” tyle pieniędzy, że zarówno do siedziby producenta jak i wydawcy można by je dowozić ciężarówkami. Nie ma się co zatem dziwić, że pierwsza z tych firm, tworząc trzecią odsłonę serii, miała niczym nieograniczony budżet. Skończyło się na 55 milionach dolarów. A dodajmy jeszcze do tego kolejne 200 milionów, które Microsoft wydał na promocję gry.

6. Metal Gear Solid 4

Jedna z najbardziej dopracowanych wizualnie gier wszech czasów, pełna cut scenek, a do tego w produkcji przez cztery lata. Czy zatem koszt produkcji wynoszący 60 milionów dolarów dziwi? Nie, kompletnie nie.

5. Too Human

Czasem budżety gier okazują się być znacznie wyższe niż początkowo miały być. W przypadku Too Human problemem okazał się problem, który miało z kolei Epic Games z silnikiem Unreal Engine 3. Przez to producent gry, firma Silicon Knights, która niemalże już ukończyła swój projekt, pod koniec produkcji porzuciła wszystko, co do tej pory zrobiła i zaczęła tworzyć grę od początku. Gdzie ”od początku” oznaczało ”od stworzenia własnego silnika”. Ostatecznie ”Too Human” kosztowało ponad 60 milionów dolarów, choć niektórzy mówią nawet o 100 milionach.

4. Shenmue

Gra, która utrzymywała tytuł najdroższej w historii przed dekadę. Wypuszczona na rynek przez Segę, z przeznaczeniem na konsolę Sega Dreamcast w 1999 roku, kosztowała 70 milionów dolarów. Tyle samo miał wynosić budżet sequela – ”Shenmue II”, ale w związku z tym, że sprzedaż jedynki nie zwróciła nawet kosztów produkcji, prace nad drugą częścią przerwano, przez co fabuła pierwszej urywa się irytująco niedopowiedziana.

3. Gran Turismo 5

Największa i najbardziej efektowna gra wyścigowa w historii. Ponad 1000 samochodów (ściślej 1083) odtworzonych pieczołowicie i z kompletnym realizmem, produkowano ją przez pięć lat, a licznik budżetu zatrzymał się na 80 milionach. Dolarów, oczywiście.

2. GTA IV

1000 ludzi pracowało nad tą grą dzień w dzień przez 3,5 roku. I to jak pracowało! Część z nich biegała po ulicach Nowego Jorku, nagrywając ruch uliczny. Inni wzięli na siebie kontakty z 2000 osób, byle uzyskać prawa do utworów umieszczonych w sountracku ”GTA IV”.  I tak można by wymieniać w nieskończoność. Całość kosztowała ”tylko” 100 milionów dolarów.

1. Star Wars: The Old Republic

Osadzony w świecie ”Gwiezdnych Wojen” MMORPG, który wyszedł pod koniec zeszłego roku i już w ciągu dwóch dni od premiery przyciągnął milion graczy. Świat pokazany w ”TOR” jest ogromny, dopracowany, a aktorzy nagrali na cele tej gry ponad 200 000 linii dialogowych. Na stworzenie tego potwora wydano od 150 do 200 milionów dolarów.


podobne treści