naukaportale społecznościowe

Matematyczny dowód na to, że z wiekiem stajemy się coraz bardziej nudni

Podobno ludzie z czasem stają się nudni. Coraz więcej czasu poświęcamy na pracę i rozwiązywanie codziennych problemów a coraz mniej na przyjemności. Niby jest to rzecz oczywista, ale teraz mamy na to dowód.

Wszystko za sprawą Stephena Wolframa, znanego ze stworzenia wyszukiwarki Wolfram Alpha, która wykorzystuje zaawansowane algorytmy rozpoznawania języka naturalnego do dostarczania odpowiedzi na pytania. Wolfram zajął się ostatnio analizą danych z Facebooka dotyczących około miliona osób w celu stworzenia czegoś, co mogłoby funkcjonować jako „osobista analityka”.

Na swoim blogu Wolfram opisuje jak dużo informacji można uzyskać z czystych danych z Facebooka. Jak już wiemy z wcześniejszych przykładów, można sporo, ale matematyk ma do dyspozycji narzędzie, którym nie dysponują inni badacze – potężne algorytmy do przetwarzania języka angielskiego. Dzięki temu Wolfram mógł wyodrębnić tematy, o których dyskutują przedstawiciele danych grup demograficznych a intensywność ich pojawiania się przedstawić na wykresach.

Dzięki temu można pokazać w jaki sposób wraz z wiekiem, zmieniają się zainteresowania dużych grup osób. Jak można się spodziewać im ludzie są starsi, tym mniej czasu poświęcają na związki, gry komputerowe czy modę. Za to zaczynają interesować się polityką, pogodą i książkami. Czyli z punktu widzenia statystycznej młodzieży stajemy się statystycznymi wapniakami. Niby nic nowego, ale po raz pierwszy mamy metody, które pozwalają potwierdzić te tezy.

Poniżej znajdują się wykresy zmian w częstotliwości poruszania danych tematów w zależności od wieku. Czerwone linie reprezentują kobiety, niebieskie mężczyzn. Pełny opis metodologii znajduje się na blogu Stephena Wolframa.

Zdjęcie: Flickr/Dan’ka


podobne treści