news

Kult Apple jako nowe wyznanie

Przyrównanie oddania fanów Jabłuszka do wyznania religijnego to bigos trzeciej świeżości, ale zjadliwy – stało się tematem opracowań naukowych. Heidi A. Campbell i Antonio C. La Pastina z Uniwersytetu Rolniczo-Mechanicznego w Teksasie napisali rozprawę, w której analizują przenikanie religijnych metafor do kultury masowej właśnie na podstawie kultu Apple.

Ich zdaniem, strategia firmy stanowi przykład „zagarnięcia języka i wizji świata innej grupy ludzi, aby wykorzystywać je do przekazywania zupełnie innych znaczeń”. Oto, jakie cztery motywy Apple miał zaczerpnąć od chrześcijaństwa, by nadać sobie „boski” element:

1. Mit stworzenia – powstanie komputerów Mac poza „głównym nurtem” i ich przyczynianie się do przemian kulturowych i technologicznych;
2. Mit bohatera – Mac oraz Jobs „wybawili” użytkowników, którzy byli wcześniej skazani na dyktat pecetów;
3. Mit Szatana – przedstawia Billa Gatesa jako wroga grupy zwolenników Maka;
4. Mit zmartwychwstania – powrót Jobsa, który ponownie objął stery w podupadłej firmie i ją uratował.

Wcześniej pisaliśmy o lojalności klientów jako kluczu do zrozumienia popularności rynkowej iPhone’a. Niektórzy przenieśli kwestię na poziom metafizyczny. [Matt Buchanan/giz, new media & society, The Atlantic]


podobne treści