news

Kto otwiera 5 linii metra naraz?

Oczywiście Chińczycy. 108 km nowych tuneli metra pekińskiego zostało otwartych 30 grudnia 2010 roku, dając początek 5 nowym liniom podziemnej kolejki. Jak długo były budowane?

Najdłużej budowaną linią była linia Yizhuang, bo 3 lata. Od grudnia 2007 roku wybudowano 23 kilometry tylko tej jednej linii. Dla porównania nasze jedyne, polskie (centry)metro ma taką samą długość, a było budowane 25 lat. Niezłe tempo narzucili sobie Chińczycy, prawda?

Nowe linie wraz z już powstałymi mają łączną długość 336 kilometrów. Na budowę nowych odcinków wydano 9,2 miliarda dolarów. To jeszcze nie koniec planów rozbudowy metra pekińskiego, które ma osiągnąć imponującą długość 561 km przed rokiem 2015. Mimo wielkich rozmiarów pekińskiej kolejki podziemnej, nie jest ona najdłuższym systemem metra w Chinach. Metro szanghajskie prześciga Pekin i jest najdłuższym metrem na świecie (420 km).

Pekin jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast na świecie. W rankingu „nieprzyjemności związanych z poruszaniem się po mieście” otrzymał 99 punktów na 100, co czyni go mistrzem zakorkowania, wraz z stolicą Meksyku. Motywuje to Chińczyków do szybszego budowania nowych linii i otwierania ich przed czasem. Nie do pomyślenia w Polsce!

Nadal nie mogę wyjść z podziwu, jak szybko można zbudować tyle kilometrów tuneli. Jeszcze raz pomyślę nad tym jutro, pakując się do już nabitego wagonu metra warszawskiego. Jedna linia… [Bloomberg, Reuters, AsiaOne]


podobne treści


  • a

    rozwiazanie tego problemu jest tylko jedno – bo w pl to cymbaly sa tylko

  • misiek

    sorry ale najłuższym metrem jest metro w usa ponad 1000 km linii metra

  • Piotr Kowalczyk

    tak, tylko, że:
    a) nie ma takiego miasta jak USA
    b) jeśli chodzi Ci o metro nowojorskie, to tak ma ponad 1000 km, ale długości toru, a długość tuneli to 369 km. tam często tory się podwajają w formie „local” i „express tracks”
    c) od metra w NYC jest dłuższe i tak londyńskie
    d) prawdą jest za to, że metro nowojorskie ma więcej stacji

  • jan.kowalski

    Misiek jak można napisać ” najłuższym metrem”. Najłuższym i zarazem najkrutrzym metrem jest wzorzec przechowywany w Międzynarodowym Biurze Miar i Wag w Sèvres koło Paryża i ma długość jednego metra.

  • skimar1992

    wyglada jak ludzik : d.

  • Marcin Podlewski

    ściągać Chińczyków do Polski! Najpierw wybudują nam metro, potem metropolię a później… nas zeżrą ;)

  • lesheque

    Drogi licealisto, autorze notki. Otoz Polacy tez moga budowac tak szybko. Wystarczy, ze pozycza a potem zwroca z odsetkami 9,2 mld papierow. Zycze powodzenia.

  • Piotr Kowalczyk

    @lesheque, nie zauważyłeś głównego problemu – za 108 km nowych linii Chiny zapłaciły 9,2 mld dolarów = ok 27 mld złotych. Warszawa za 6 km nowej linii zapłaci 4,1 mld złotych. szybka matma i wychodzi, że Chiny zapłacą za kilometr 250 mln złotych, my 683 mln. czas budowy porównywalny, około 3 lat, lecz ich tempo jest nieporównywalnie wyższe 108 km w 3 lata / 6km w 3 lata. nie dość, że zapłacimy o wiele więcej, to o wiele dłużej, a jakość wykonania jest porównywalna. gdzie tu jest ekonomia? a powodzenia życzyć nie mi, a Metru Warszawskiemu, to by było na tyle.

  • locan96

    Po prostu Chiny chcą pokazać światu swoją potęgę. I ułatwić życie obywatelom. A nam to po co. Każdy cudzoziemiec sądzi że Polska to zacofany, biedny kraj. Do tego przez PRL każdy umie prosić tylko „starym finansowym sposobem”.

  • Paweł Chrzanowski

    Tak to jest jak się żyje w kraju przekrętów, kolesiostwa, łapówkarstwa i zakompleksienia.

  • etnis89

    „misiek” ale tu chodzi o poszczególne miasta jak Pekin a nie całe państwa …