wtf

Koń pociągowy Zimnej Wojny

Co powstanie jeśli połączy się niezawodność Kałasznikowa, zdolności pokonywania przeszkód amfibii i gąsienice czołgu? Transporter gąsienicowy, którego nie da się zatrzymać.

Wojskowy transporter gąsienicowy Vityaz (Витязь) jest pojazdem poruszającym się na dwóch zestawach gąsienic, zdolnym do przenoszenia ponad 30 ton ładunku w praktycznie każdym terenie i przy każdych warunkach pogodowych. Vityaz ma ponad 10 metrów długości, prawie 3 metry wysokości i waży (w zależności od wersji) 10 lub 30 ton. Pojazd jest hermetyczny, więc żadna pogoda czy ilość wody nie jest straszna załodze.

12 cylindrowy silnik o mocy 710 koni mechanicznych jest w stanie spalać praktycznie każde paliwo płynne. Napędza on cztery gąsienice, choć pojazd jest tak skonstruowany, że pojedzie dalej nawet jeśli połowa z nich zostanie zerwana. Vityaz może przenosić do 30 ton ładunku, przekraczać dziury o szerokości do 4 metrów i działać na wysokości nawet 13 000 stóp. Jego waga rozłożona jest na cztery gąsienice, jego nacisk na podłoże wynosi 0,22 kg/cm2 (mniej niż człowiek) — więc Vityaz z reguły nie powoduje detonacji min przeciwpiechotnych.

ZSRR rozpoczęło prace projektowe nad Vityazem we wczesnych latach 60tych, kiedy istniejące transportery nie były w stanie przetransportować więcej niż 5 ton ładunku. Do roku 1981 transportery Vityaz operowały już w najbardziej skrajnych warunkach klimatycznych jakie mogło zaoferować ZSRR – od syberyjskiej tundry, po pustynie Kazachstanu. Były używane jako pojazdy ratunkowe oraz pojazdy inżynieryjne. Ostatnio wykorzystywane są podczas misji arktycznych do transportu sprzętu badawczego podczas najgorszych mrozów.

[WikipediaEnglish Russia, Military Forces.Ru, Blog rosyjskiego żołnierza]


podobne treści