biznes

Komisja Europejska nałożyła 1,5 mld euro kary na Google

Kolejny dzień, kolejna kara nałożona na Google przez Komisję Europejską. Tym razem wynosi ona 1,5 miliarda euro za nadużywanie pozycji dominującej na rynku pośrednictwa w zamieszczaniu reklam w wyszukiwarkach internetowych.

Według Komisarz Margrethe Vestager, naruszenie miało trwać całą dekadę, a polegać miało na tym, że Google nakładało na osoby trzecie współpracujące w ramach Adsense niezgodne z unijnymi przepisami antymonopolowymi ograniczenia umowne.

Jak wykazało dochodzenie prowadzone przez Komisję, Google początkowo decydowało się na współpracę z danym wydawcą tylko wtedy, gdy ten godził się na wyłączność reklam dostarczanych przez Google. Od roku 2009 zaczęto odchodzić od tej zasady i zastępować umowy na wyłączność umowami zawierającymi zapisy, które gwarantowały reklamom Mountain View najbardziej dochodowe miejsca stronach.

W tym samym roku Google zaczęło też wprowadzać do umów klauzulę, na mocy której nakładano na wydawców wymóg uzyskania pisemnej zgody Google przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian w sposobie wyświetlania reklam konkurentów. Inne firmy, takie jak na przykład Microsoft, z uwagi na restrykcyjne umowy łączące Google z wydawcami, miały w rezultacie mocno ograniczone możliwości konkurencji.

Z powodu tych naruszeń unijnego prawa antymonopolowego, Komisja Europejska nałożyła na firmę karę w wysokości 1,5 miliarda euro. W odpowiedzi na informacje o nałożeniu kary, Google rozesłało komentarz podpisany przez Kenta Walkera, szefa działu prawnego Google, o następującej treści:

„Zawsze uważaliśmy, że zdrowe, konkurencyjne rynki leżą w interesie wszystkich. Dokonaliśmy już wielu zmian w naszych produktach, aby uwzględnić obawy Komisji. W ciągu najbliższych kilku miesięcy będziemy dokonywać kolejnych aktualizacji, by dać naszym konkurentom większą widoczność na rynkach europejskich.”

Ilustracja: Flicr/jepoirrier

podobne treści