naukaportale społecznościowe

Kobiety rozmawiają o zakupach, mężczyźni o sporcie czyli stereotypy, które (niestety) się potwierdzają

Facebook jest prawdziwą skarbnicą danych na temat ludzkich zachowań. Zwykle korzystają z niej reklamodawcy, jednak na szczęście służy ona też czasem naukowcom do prowadzenia badań. Jedno z ostatnich miało na celu znalezienie fraz, które z dużą dozą dokładności pozwolą stwierdzić, czy na przykład dana osoba jest kobietą czy mężczyzną.

Ale nie tylko to było badane. Naukowcy poszukiwali także fraz, które pozwolą oszacować wiek osoby lub określić czy wykazuje ona tendencje ekstrawertyczne lub introwertyczne. Badanie przeprowadzone zostało w ramach szerszego projektu, którego celem jest opracowanie „technik mierzenia samopoczucia oraz stanu fizycznego na podstawie języka używanego w mediach społecznościowych.” Podczas badania, naukowcy przeanalizowali 700 milionów wypowiedzi zaczerpniętych ze zmian statusów 75 tysięcy ochotników, którzy wzięli w nim udział.

Okazuje się, że jesteśmy dość stereotypowi. Jak bardzo? Niestety bardzo. Co prawda nie każdy wpisuje się wyznaczony podczas tego badania schemat, ale statystyczna kobieta statystycznie wypowiada się na temat zakupów oraz swojej fryzury. Tymczasem statystyczny mężczyzna statystycznie pisze o sporcie, grach komputerowych i wojnie.

Badanie wykazało także, że kobiety częściej korzystają ze słów nacechowanych emocjonalnie, częściej niż mężczyźni piszą o miłości i wyrażają się w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Tymczasem mężczyźni dużo częściej przeklinają i piszą o przedmiotach takich jak Xbox czy PS3. Statystyczny mężczyzna używa też zaimka dzierżawczego „moja” kiedy mówi o „dziewczynie” lub „żonie” podczas gdy statystyczna kobiet nie używa zaimka dzierżawczego w stosunku do „chłopaka” lub „męża”.

Jeśli chodzi o podział ze względu na wiek badanych, ustalono, że najmłodsi użytkownicy (13 do 18 lat) najczęściej piszą o szkole, statystyczni dwudziestolatkowie rozmawiają o studiach, pracy, piwie i weselach, podczas gdy osoby w wieku od 30 do 65 lat zwykle poruszają tematy związane z rodziną i dziećmi.

Jeśli chodzi o podział ze względu na typy psychologiczne okazało się (o dziwo), że statystyczny ekstrawertyk wypowiada się na temat imprez, dziewczyn i weekendów. Statystyczny introwertyk rozmawia (a to niespodzianka…) o komputerach, programowaniu, internecie i mandze, podczas gdy statystyczny neurotyk opowiada o swojej depresji oraz o tym, jak bardzo jest zdenerwowany.

Dla odmiany osoba zrównoważona emocjonalnie pisze o sukcesie, koszykówce, piłce nożnej i ćwiczeniach.

Co prawda celem badania było zidentyfikowanie konkretnych fraz, które wskazują na przynależność do konkretnej grupy, ale i tak wyłania się z nich obraz wyjątkowo nieprzyjemny dla statystycznego użytkownika Facebooka.

Dopóki nikt nie podważy metodologii tych badań, pozostaje nam pocieszać się tym, że analiza, przeprowadzona wspólnie przez University of Pennsylvania oraz University of Cambridge, dotyczyła anglojęzycznych użytkowników Facebooka. W końcu jako Słowianie, różnimy się od nich znacząco. Do tego stopnia, że nawet w kolejce po piwo potrafimy się pobić się o filozofię Kanta.


podobne treści