naukanews

Katusze niedocenianych geniuszów wyjaśnione – nasze mózgi boją się nowych pomysłów

Małe wyjaśnienie dla tych, którzy mieli pretensje do otoczenia
niechętnego ich nowatorskim pomysłom. Pomimo że ciągłość gatunku i
postęp cywilizacji opierają się na kreatywnych rozwiązaniach, ludzkie
umysły zostały skonstruowane tak, by podchodzić do nich niesłychanie
ostrożnie.

Naukowcy z Uniwersytetu Pensylwanii przeprowadzili w 2010 roku serię eksperymentów badających właśnie ludzkie reakcje na niesztampowe pomysły. Autorzy badania podsumowują jego wyniki następująco:

- pomysłowe rozwiązania są z natury rzeczy nowatorskie, co samo w sobie wzbudza w nas poczucie niepewności, które dla wielu osób jest dyskomfortowe
- postawieni przed wyborem, ludzie faworyzują opcje praktyczne, wypróbowane i znane kosztem tych kreatywnych, a zarazem ryzykownych i niesprawdzonych
- obiektywne, naukowe dowody na słuszność nowatorskiego rozwiązania wcale nie skłaniają ludzi do jego przyjęcia!
- „skrzywienie antynowatorskie” jest tak intuicyjnym mechanizmem reakcji, że ludzie nie są jego świadomi. Skutkuje to ignorowaniem samego istnienia kreatywnych idei. Słowem – głowa w piasek.

W jednej części badania uczestnikom zaprezentowano prototyp świetnego obuwia do biegania, odprowadzającego ciepło i zapobiegającego odparzeniom dzięki zastosowaniu nanotechnologii. Ludzie od razu orzekli, że „to zły pomysł” i „się nie przyjmie”. Kolejne dowody na to, że projekt jest znakomity, były po prostu ignorowane, nikt nie zmienił zdania.

Następnie prosta gra w skojarzenia ujawniła, że nawet osoby deklarujące otwartość na innowacje, potrafiły skojarzyć słowo „kreatywny” z wyrazami „męczarnia” i „wymioty”.

Naukowcy tłumaczą, że wina leży w poczuciu bezpieczeństwa. Gdy mamy wrażenie, że obecny styl i tryb życia zapewnia nam dobre warunki, motywacja do zmian zbliża się do zera. Niosą ryzyko zaburzenia równowagi! Zupełnie inaczej reagujemy na nowe idee w czasach niepewności, kryzysu, wojen, itp.

Porada dla geniuszów i wynalazców jest więc prosta. Należy unikać zadowolonych z życia inwestorów. [io9, Cornell University, zdjęcie: James Steidl/Shutterstock]


podobne treści