portale społecznościowepsychologia

Jedna wizyta na Facebooku może zrujnować Twoją produktywność

Kiedy starasz się pracować wszystko przeszkadza. Nowe badanie wykazało, że właściwie nieważne jest ile razy coś przeszkadza w pracy – nawet jedno odwrócenie uwagi od tematu wystarczy by pożegnać się z produktywnością.

Badanie przeprowadzono na grupie 300 uczniów i studentów, którym powiedziano by uczyli się czegoś ważnego przez 15 minut. W tym czasie badacze obserwowali jak trudno było im zachować skupienie. Wiele spostrzeżeń nie było odkrywczych: uwaga osób poddawanych badaniu najczęściej rozpraszana była przez technologię, bardzo często przez wszelkiego rodzaju powiadomienia. Zauważono także korelację pomiędzy ilością powiadomień a wynikami uczniów. Zaskakujące było jednak to, że ilość rozproszeń uwagi nie miała znaczenia:

„Nie dziwi, że osoby, które poświęciły więcej czasu na naukę i wiedziały jak się uczyć, osiągnęły lepsze rezultaty. Najgorsze wyniki mieli uczniowie, którzy poświęcali więcej czasu na różnego rodzaju media i preferowali zajmowanie się kilkoma rzeczami na raz, przenosząc swoją uwagę pomiędzy zadaniami. Jedno spostrzeżenie nas zaskoczyło: Jeśli w ciągu 15 minut sprawdzili co dzieje się na Facebooku mieli najgorsze wyniki. Nie ważne jak często zaglądali na Facebooka; raz wystarczyło.”

Choć surfowanie po Sieci może wspomóc produktywność, nie pomoże jeśli właśnie wykonujesz ważne zadanie. Jest to jeszcze jeden powód, by lepiej zaplanować czas w pracy. jeśli nie chcesz by Twoja produktywność spadła znacząco, wizytę na Facebooku zarezerwuj sobie na przerwę w pracy. Nawet jeśli zamierzasz odwiedzić go tylko raz.

[Psychology Today]


podobne treści