biznesinternetportale społecznościowe

Jak zmieniała się wartość Facebooka

 

Podobno 17 maja największy serwis społecznościowy świata ma wejść na giełdę. ”New York Times” przewiduje, że wycena wartości Facebooka powinna wynieść 104 miliardy dolarów, czyli kwotę kosmiczną. Ale dziecko Marka Zuckerberga nie zawsze było tyle warte.

Kwiecień 2005. Accel Partners wspomogli Facebooka kwotą 12,7 miliona dolarów w zamian za 15% udziałów w firmie. To daje nam łączną kwotę 84,7 miliona dolarów, na jaką był wtedy wyceniany ten serwis.

Kwiecień 2006. Minął tylko rok, a nadeszli kolejni inwestorzy, tym razem z Greylock Partners. Tyle że wszystko się już zmieniło i za 27,5 miliona dostali zaledwie 1,5%. To by oznaczało, że Facebook był już wart więcej niż 1,8 miliarda dolarów! Może inaczej, nie wart, co na tyle go wyceniano.

Październik i listopad 2007. A wycena ta zwiększała się nieomal w tempie geometrycznym. Już półtora roku później Microsoft przekazał firmie Zuckerberga 240 milionów dolarów w zamian za 1,6% udziałów, w kolejnym miesiącu chiński magnat Li Ka-Shing zażyczył sobie dokładnie połowę z tego. Czyli 0,8% procenta za 120 milionów. To daje nam 15 miliardów wartość FB.

Grudzień 2010. Globalny zasięg, nie tylko geograficzny, ale i kulturowy Facebooka wciąż się zwiększał, musiała zatem rosnąć także jego wartość. W grudniu 2010 roku Digital Sky Technologies, Grupa Goldman Sachs i zarządzane przez ten bank inwestycyjny fundusze weszły w posiadanie jednego procenta Facebookowych udziałów za niebagatelną kwotę 500 milionów dolarów. Wycena całego serwisu: równe 50 miliardów.

Luty 2011. Firma inwestycyjna z Doliny Krzemowej, KPCB, zapłaciła 38 milionów dolarów za kawałek Facebookowego tortu. Bardzo mało kawałek, bo stanowiący zaledwie 0.00073% internetowego giganta. Ta transakcja oznaczała jednak, że w ciągu tylko dwóch miesięcy przybyły mu na wartości dwa miliardy w północnoamerykańskiej walucie.

Sierpień 2011. Firma reklamowa Interpublic Group była w posiadaniu 0,4% udziałów Facebooka, czyli na oko nie jakiejś powalającej ilości. W sierpniu 2011 postanowiła pozbyć się połowy z nich i dostała za to okrągłą sumkę 133 milionów dolarów. No, może nie do końca okrągłą. W każdym razie oznaczało to, że rynkowa wartość Facebooka sięgnęła już 65,5 miliarda dolarów.


podobne treści