aplikacjegrysmartfony

Jak napisać idealną grę na smartfona?

Smartfony stają się coraz istotniejsze, jeśli chodzi o gry, których powstaje na tę platformę coraz więcej. Wiedza o tym, jak smartfonowy przebój stworzyć staje się zatem coraz istotniejsza. Sami możecie nawet nie wiedzieć jak.  Ale za chwilę już wiedzieć będziecie. Przewiduje się bowiem, że ten rynek będzie w roku 2015 wart aż 54 miliardy dolarów.

1. Należy pamiętać o mniejszym niż w przypadku innych platform rozmiarze ekranu. W związku z tym nie może się na nim dziać za dużo, ani nie powinno się umieszczać na tym ograniczonym obszarze zbyt wielu obiektów, co przytłoczyłoby gracza. On musi mieć pełną przejrzystość tego, co się dzieje na jego oczach dzieje.

2. Nie można przekładać w skali 1:1 systemu sterowania z innej platformy – to nigdy nie wychodzi, a rzadko kto zdaje się o tym szczególe pamiętać. I potem dostajemy takie porażki jak Madden NFL American Football od EA Sports, którego na urządzeniach mobilnych nieomal nie dało się używać. Z prostego powodu – nie były one konsolą, do której dostosowany był system sterowania tej gry.

3. Dobrze byłoby wziąć pod uwagę to, że gracze ”smartfonowi” nie poświęcają z reguły pojedynczym grom setek godzin (”Angry Birds” się nie liczy) i często odpalają je po prostu w krótkich przerwach między innymi zajęciami. Programy, w których pojawi się niezwykle złożone środowisko i wymagające od użytkowników poświęcania im ciągiem setek minut nie znajdą uznania w oczach grających na smartfonach. Sprawdzą się za to wspomniane już ”Angry Birds”, które wprawdzie można katować namiętnie całymi tygodniami, ale bez problemu da się tę grę przechodzić krótkimi skokami. A nawet trzeba to robić w ten sposób.

4. Brak czasu wpływa też na to, że gry smartfonowe powinny być łatwe do nauczenia się przez gracza, który nie znajdzie kolejnych godzin, by wdrażać się na przykład w skomplikowany system sterowania. Tym bardziej, że badania pokazują, iż 26 procent smartfonowych aplikacji jest po ściągnięciu używanych tylko raz i potem od razu kasowanych.

5. Dobrze byłoby wykorzystać ekran dotykowy. Przecież umożliwia on zupełnie nową formę interakcji między graczem i grą, a tego że ekran nie jest czymś, na co się tylko patrzy, jeszcze wcześniej nie było.

6. Niektórzy naiwni twierdzą też, że liczy się oryginalność. Inżynier Mamoń mówił już jednak w ”Rejsie”: ”Lubię tylko te piosenki, które znam”. My – i przez ”my” rozumiem to, co można rozumieć przez słowo ”my” czyli nas wszystkich – też lubimy gry, w które już graliśmy i nie musimy się ich specjalnie uczyć i które do tego wszystkiego wyglądają jeszcze znajomo. Stąd też sukces ”Angry Birds”, która wielką innowacją nie była, stąd też i sukces nowej produkcji studia Rovio czyli gry ”Amazing Alex”, niebezpiecznie przypominającej ”The Inceridble Machine”.


podobne treści