news

Hyper Poland prowadzi zbiórkę na polski Hyperloop

Bardzo możliwe, że słyszeliście już o Hyper Poland. Gdyby jednak nie, to jest to polski startup, który chciałby zbudować własną wersję futurystycznego środka transportu. A środki na jego budowę stara się pozyskać między innymi za pomocą trwającej właśnie kampanii crowdfundingowej.

Zbiórka została uruchomiona w piątek, 15 marca, ale byłą początkowo dostępna tylko dla wybranych inwestorów. Dopiero wczoraj zbiórka stała się publiczna. Do tej pory firmie udało się zebrać już ponad 150 tysięcy euro, czyli 75 procent planowanych do pozyskania środków, które mają odpowiadać 2,72 procent udziałów w spółce. Jeśli cel zostanie przekroczony, liczba dostępnych udziałów ma zostać zwiększona.

O Hyper Poland po raz pierwszy stało się głośno w 2017 roku, kiedy to wspierany przez nią zespół Hyper Poland University Team dotarł do finału drugiej edycji zawodów SpaceX Hyperloop Pod Competition w kalifornijskim Hawthorne. Co ciekawe, firma nie zamierza być jedynie polskim zespołem starającym się zrealizować pomysł rzucony przez Elona Muska. Ich strategia zakłada opracowanie technologii, która pozwoli stopniowo przekształcić istniejące tory kolejowe w zamknięte trasy Hyperloop. O ile zamknięcie kapsuł poruszających się na magnetycznych szynach w próżniowych tunelach o długości kilkuset kilometrów nadal wydaje się być celem nie do końca możliwym do osiągnięcia, technologia pozwalająca na dodanie do obecnie istniejących torów magnetycznej szyny, mogłaby mieć przed sobą perspektywy rozwoju.

Najbliższe plany firmy skupiać się będą jednak na budowie demonstratora, który będzie mógł poruszać się po torach wykorzystując zjawisko pasywnej lewitacji magnetycznej. Jego budowa, w skali 1 do 5, ma rozpocząć się jeszcze w marcu.

„Testy demonstratora będą polegały na krótkim przejeździe pojazdu po torze. Na tym odcinku pojazd będzie kolejno przyspieszał, jechał ze stałą prędkością i hamował, przy czym przy osiągnięciu pewnej szybkości zacznie również samoczynnie lewitować. Sprawdzimy, czy udaje się uzyskać założone osiągi kapsuły, prędkość, przyspieszenie, parametry pracy silnika, takie jak moc maksymalna i pobór prądu oraz działanie układu lewitacji,” wyjaśnia Paweł Radziszewski, dyrektor ds. technologii w Hyper Poland.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pod koniec roku firma zamierza rozpocząć budowę pojazdu o docelowych wymiarach.

Ilustracja: Hyper Poland

podobne treści