wynalazki

Hełm, dzięki któremu pilot widzi przez kokpit

W przypadku walki powietrznej zarówno pilot myśliwca, jak i wszystkie urządzenia namierzające zainstalowane na pokładzie myśliwca, powinny jednocześnie śledzić przeciwnika. Niestety radar ma tą przewagę nad pilotem, ze nie ograniczają go takie rzecz jak na przykład kadłub własnego samolotu. Inżynierowie Eurofighter GmbH postanowili rozwiązać ten problem.

Te podejrzane wypustki na powierzchni hełmu to diody emitujące podczerwień. Dzięki nim system zamontowany w kokpicie może bardzo dokładnie określić położenie głowy pilota. Samo w sobie nie byłoby to żądnym przełomem, ale w tym wypadku inżynierowie pracujący nad kolejną generacją myśliwca Eurofighter Typhoon postanowili puścić wodze fantazji i wykorzystać te dane do tego, by dać pilotowi wzrok Supermana.

Dzięki temu, że komputer pokładowy może dokładnie stwierdzić w jakim kierunku patrzy pilot, może dostosować do tego kierunek, w jakim zwrócone są czujniki samolotu. I robi to w czasie rzeczywistym. Dane z kamer, radaru czy dodatkowe informacje z dowództwa, prezentowane są przed jego oczyma na wyświetlaczu HUD. W rezultacie jeśli pilot spojrzy na przykład pod siebie, czyli tam, gdzie w rzeczywistości znajduje się kadłub, system wyświetli mu przed oczyma wszystkie parametry lotu, oraz obraz z kamery skierowanej w tym samym kierunku. Wszystko w czasie rzeczywistym. Przypuszczam, że wrażenie, jakie musi robić złudzenie unoszenia się w powietrzu, musi być niesamowite.

Niesamowite są także inne możliwości tego systemu. Namierzanie konkretnych celów polega na tym, że pilot wydaje komputerowi głosową komendę oznaczenia konkretnego celu i śledzenia go. Ustalanie kolejności śledzonych celów również odbywa się za pomocą komend głosowych.

„Jest to znacząca innowacja na polu możliwości bojowych, coś, co da pilotom Typhoonów znaczącą przewagę w przypadku walki powietrznej,” stwierdził główny pilot oblatywacz Eurofightera Mark Bowman.

Eurofighter Typhoon to dwusilnikowy samolot myśliwski, nad którym już od trzydziestu lat pracują inżynierowie z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch i Hiszpanii. Pierwsza transza tych samolotów weszła do czynnej służby w roku 2003. Opisany wyżej hełm ma być elementem wyposażenia trzeciej transzy tych myśliwców.


podobne treści