news

Google testuje samochody, które same prowadzą

Google już sprawdza, czy samochody wyposażone w setki czujników, kamery, GPS i komputer jeżdżą bezpiecznie, jak doświadczony kierowca.

Sztuczna inteligencja za kierownicą to projekt zakrojony co najmniej na osiem lat, ale bardzo obiecujący. Naukowcy uważają, że dzięki samodzielnym autom na drogach zmieści się dwa razy więcej samochodów, ponieważ roboty będą się komunikować i utrzymywać mniejsze odległości między pojazdami. Wyobrażam to sobie jako długą samochodową karawanę.

Przypuszcza się, że udoskonalone roboty będą reagować szybciej od ludzi za kierownicą, zatem zapewnią bezpieczniejszy przejazd. Mogłyby także obserwować całe otoczenie samochodu, dzięki czemu lepiej oceniałyby sytuację na drodze. Co więcej, roboty nie siadają za kółkiem po spożyciu i nie odrywają wzroku od drogi, by napisać sms.

NYT pisze, że Google pracuje nad komputerowymi kierowcami od dłuższego czasu, obecnie już przeprowadza testy. Dziennikarze obserwowali nafaszerowaną czujnikami Toyotę Prius na Autostradzie 101 (droga przecina Dolinę Krzemową). Samochód sterowany przez komputer pokładowy zachowywał odpowiednią szybkość, ponieważ ma w pamięci ograniczenia prędkości na każdej drodze. Po kilku kilometrach pojazd zjechał z autostrady i poruszał się po Mountain View, przystając na światłach i znakach „stop”. Auto jechało zgodnie z zaprogramowaną wcześniej trasą, zaś kamery śledziły sytuację na drodze i pogodę.

Google Is Road Testing Cars That Drive Themselves
Obecnie, gdy zaczyna się dziać coś niepokojącego, kontrolę może przejąć żywy kierowca. Wystarczy, że poruszy kierownicą lub naciśnie na hamulec. Pytanie, czy samochody kiedykolwiek staną się wystarczająco bezpieczne, by jeździć naprawdę bez kierowcy. [Casey Chan/giz, NY Times]


podobne treści


  • Anonim

    Czy staną się wystarczająco bezpieczne? Pewnie tak, największym problemem będzie przewidzenie nieprzewidywalnego czyli co zrobi samochód kierowany przez żywą osobę? podejrzewam że okres przejściowy w którym na drogach znajdą się oba typy pojazdów będzie dłuuuugggggiiiiiiiiii

  • a

    prosta rzecz ale ile komplikacji – wyobrazcie sobie teraz sytuacje -wypadek – kierowca niby ruszy kierownica – i stworzy wypadek i bedzie chcial zgonic na maszyne

  • artur.myja

    @a samochody produkowane z takim systemem prawdopodobnie nie będą miały w ogóle kierownicy, a nawet jeśli to będzie ona odpowiednio blokowana na czas sterowania przez komputer podobnie jak autopilot w samolocie.

  • kindof

    Samochody już teraz są bezpieczniejsze bez kierowcy!! :D
    Na poważnie, to samochód Google na obecnym etapie rozwoju jest prawdopodobnie bezpieczniejszy niż 10%-20% kierowców. Brakuje tylko paru lat…

    sig, może ten okres nie tak długi jak się wydaje, jeśli powstaną firmy które opracują takie systemy do seryjniie produkowanych samochodów to będzie można zamontować autopilota tak jak teraz LPG albo wspomaganie i klime.
    Wtedy to będzie kwestia kilku lat bo wszyscy się na to rzucą. muszą tylko powstać gotowe sprawdzone rozwiązania i ogólnoświatowe standardy komunikacji pomiedzy komputerami pokladowymi
    Myślę że na potrzeby testów powinno powstać miasto/makieta w którym wszyscy producenci testowaliby swoje pojazdy, dzięki czemu współpraca byłaby ściślejsza i można by było wykluczyć wiele problemów które ujawniłyby się dopiero w przyszłości na prawdziwych drogach.

  • Anonim

    @kindof: „bezpieczniejszy niż 10%-20% kierowców.”
    Skąd masz takie informacje, możesz podać źródło?