biznesportale społecznościowe

Gazety będą publikować na Facebooku?

Sieci społecznościowe już od jakiegoś czasu pełnią znaczącą rolę w naszym życiu, Facebook chciałby jednak stać się także źródłem rzetelnych informacji – portal społecznościowy stara się właśnie przekonać wydawców do tego, by publikowali swoje treści bezpośrednio na jego łamach.

Według New York Timesa testy tego typu usługi rozpoczną się w ciągu kilku najbliższych miesięcy, a Facebook prowadzi obecnie rozmowy z potencjalnymi partnerami, wśród których na razie wymieniany jest The Times, National Geographic i BuzzFeed. Zaproponowany wydawcom przez Facebooka mechanizm zakłada, zamiast publikowania odnośników do treści znajdujących się na zewnętrznych serwerach, publikowanie materiałów bezpośrednio w sieci społecznościowej. Facebook twierdzi, że takie rozwiązanie jest lepsze dla użytkownika, ponieważ nie musiałby on czekać na załadowanie kolejnej strony, co, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, może go zniechęcić, przez co wcale nie dotrze do artykułu.

Jednak dla wydawców takie rozwiązanie wcale nie jest optymalne. Publikowanie treści na Facebooku oznacza, że na własne życzenie pozbawiali się jednego ze źródeł ruchu, co przełożyłoby się na spadek zysków z reklam. Żeby w pewnym sensie zrekompensować tę stratę, Facebook proponuje więc wydawcom, że podzieli się częścią zysków z własnych reklam.

Na razie nie wiadomo, czy któreś z wymienionych wyżej medium zgodzi się na takie warunki. Wiadomo natomiast, że pracownicy brytyjskiego dziennika The Guardian stanowczo stwierdzili, że wydawcy powinni bronić się przed wpływem Facebooka i zachować kontrolę nad reklamami dla siebie. Można więc podejrzewać, że rozmowy pomiędzy wydawcami a Facebookiem są bardzo napięte i wcale nie muszą zakończyć się porozumieniem, które odpowiadałoby sieci społecznościowej.

Zdjęcie: Flickr/clasesdeperiodismo


podobne treści