internet

Firma zbrojeniowa tworzy oprogramowanie do śledzenia użytkowników sieci społecznościowych

Raytheon Company jest jednym z największych koncernów zbrojeniowych świata, który zatrudnia około 80 tysięcy pracowników, pozostając zazwyczaj w cieniu. To właśnie oni produkują między innymi słynne już rakiety Patriot. I mało komu kojarzyli się z czymś innym niż z bronią rakietową. Do wczoraj – brytyjski dziennik The Guardian doniósł bowiem, że amerykański koncern zbrojeniowy od kilku już lat pracuje nad zaawansowanym oprogramowaniem, które pozwala zbierać dane na temat użytkowników Internetu.

Nagranie, które zdobyła brytyjska gazeta, pokazuje wyraźnie, że co najmniej od 2010 roku amerykańska korporacja pracuje nad systemem o nazwie Riot (Rapid Information Overlay Technology – Szybka Technologia Nakładania Informacji), który służy do zbierania i analizowania informacji o internautach, ze szczególnym uwzględnieniem użytkowników Facebooka, Twittera i Foursquare i innych sieci społecznościowych.

W grudniu Riot pojawił się co prawda w złożonym przez Raytheon wniosku patentowym na system służący do zbierania informacji z sieci społecznościowych, blogów i innych źródeł, który służyłby do oceniania zagrożeń dla bezpieczeństwa, ale szczegółów dotyczących jego działania oczywiście nie było tam dużo.

Teraz już wiemy, że za pomocą Riot można bez problemu poznać wszystkie powiązania każdego użytkownika wymienionych sieci społecznościowych, sprawdzić wszystkie miejsca, które chwalił się, że odwiedza, czy ściągnąć wszystkie jego zdjęcia. Wszystko za pomocą kilku kliknięć.

System analityczny Riot pozwala także z dużą dozą prawdopodobieństwa przewidzieć gdzie dana osoba znajdzie się w przyszłości. Podczas zdobytej przez The Guardian prezentacji, Brian Urch, jeden z pracowników Raytheona zajmujących się tym projektem, udowodnił, że najłatwiej zaczaić się na przykładowego pracownika korporacji w konkretnej siłowni, w poniedziałek o szóstej rano. Znając zwyczaje przykładowej ofiary (Facebook, Twitter) oraz jego ulubione miejsca, analityczna część Riot sporządziła statystykę checkinów, z której wynikało, że właśnie o tej porze najłatwiej spotkać go w danym miejscu.

Co prawda Raytheon twierdzi, że technologia ta nie została do tej pory nikomu sprzedana, ale korporacja przyznaje, że podzieliło się nią z rządem USA w ramach wspólnych prac rozwojowych i badawczych.

Jared Adams, rzecznik prasowy departamentu wywiadu i systemów informatycznych Raytheon Company, stwierdził w mailu przesłanym gazecie, że:

„Riot jest systemem analitycznym przystosowanym do dużych ilości danych, przy którym współpracujemy z branżą, laboratoriami państwowymi i partnerami biznesowymi, który ma służyć do zamieniania dużych ilości danych w przydatne informacje, które mogą pomóc nieustannie zmieniającym się potrzebom zapewnienia bezpieczeństwa naszego kraju.”

Tak, rzeczywiście dobrze wiedzieć, że Wielki Brat czuwa.


podobne treści